لیزر لند
لیزر لند , لیزر موهای زائد , لیزر مو , قیمت لیزر موهای زائد , کلینیک لیزر مو , کلینیک لیزر موهای زائد , کلینیک لیزر , قیمت لیزر مو , کلینیک تخصصی لیزر موهای زائد

سوالات متداول کاشت مو و درمان ریزش مو

سوالات متداول کاشت مو  و درمان ریزش مو و پاسخ متخصص مو و پزشکان مو به این سوالات : امروزه افراد زیادی اعم از مرد و زن خواهان کاشت مو هستند. افراد به دلایل مختلف مانند بیماری یا درمان بعضی از بیماری ها مو های خود را از دست میدهند ما میدانیم که مو در زیبایی تاثیر بسزایی دارد به همین دلیل بیماران به دنبال روش های مختلفی هستند تا از ریزش مو جلوگیری کنند یا در صورت بروز این مشکل ان را درمان کنند افرادی که می خواهند کاشت مو انجام دهند سولاتی در ذهن ان ها ایجاد میشود که در این مقاله به بررسی ان ها می پردازیم .

سوالات متداول کاشت مو


اولین سوالی که برای افراد پیش می اید این است که آنالیز مو چیست؟ و چگونه انجام میشود؟

جواب این سوال بدین گونه است مهمترین گام برای درمان ریزش مو تشخیص علل ریزش می باشد و در کنار آزمایشات خون، آنالیز مو روشی است که ما از آن برای تشخیص علل ریزش مو از قبیل سنجش میزان مواد معدنی و فلزات سنگین، وضعیت سنتز پروتئین و غیره استفاده می نماییم، بدین ترتیب که بخشی از موی سر شما با قیچی چیده می شود(حدود 100 تار مو) و در لابراتوار مخصوص مو تجزیه و تحلیل شده و با توجه به اطلاعات بدست آمده، جهت درمان ریزش مو و رویش مجدد موها، مکمل ها، محلول ها و درمان مناسب را تجویز می نماییم. تست آنالیز مو برای سنجش فلزات سمی در بدن و آزمایش دی ان ای نیز مورد استفاده بسیاری از پزشکان قرار می گیرد.

یکی از سوال هایی که برای افراد زیادی پیش می اید این است که رویش مجدد مو ها چگونه است؟

حداقل 6 ماه زمان لازم است تا تغییری محسوس در حجم موهایتان احساس نمایید که تا پایان برنامه درمانی(حدود یکسال) به حداکثر نتیجه می رسد. البته در افرادی که ریشه موهایشان بسیار ضعیف است برای تبدیل موهای کرکی به موهای ضخیم و کامل احتیاج به زمان بیشتری می باشد.همچنین رویش مجدد موها به عوامل متعددی بستگی دارد از قبیل سن و فاصله بین ریزش موها و شروع درمان، هر چه فاصله کوتاهتر باشد رویش موها سریعتر اتفاق می افتد.

اگر ریشه موها بعد از ریزش در سر باقی(زنده) مانده باشند طی درمان موها روییده می شوند اما اگر از بین رفته باشند رویشی اتفاق نخواهد افتاد، در بعضی از افراد ریشه موها بعد از ریزش در زمان کوتاهی از بین می روند اما در برخی دیگر تا سال ها بصورت زنده باقی می مانند، متاسفانه آزمایشی وجود ندارد که ما تشخیص دهیم آیا ریشه موها بعد از ریزش هنوز زنده در سر باقی مانده اند یا خیر. این نکته ای بسیار مهم است.

سومین سوال این است که از زمان آغاز برنامه درمانی چقدر طول می کشد تا ریزش مو ها کاهش یابد؟

در جواب باید گفت که در اکثر افراد معمولا طی 1 الی 3 ماه ریزش موها کاهش می یابد، به ندرت افرادی هستند که به دلیل نارسایی شدید غدد فوق کلیوی(آدرنال)، مشکلات حاد تیروئید و یا به دلیل غیر متوازن بودن بیش از حد میزان و نسبت مواد معدنی در بدن نیاز به زمان بیشتری می باشد. میشود گفت در بیماران مختلف متفاوت است.

چه میزان از موهای ریخته شده قابل برگشت می باشند؟

معمولا موهایی که حداکثر 3 الی 4 سال از ریزش آن ها گذشته باشد قابل رویش می باشند، در برخی از افراد طی دوره درمان موهایی که زمان طولانی تری از ریزش آن ها نیز گذشته مجددا روییده می شوند و در برخی از افراد خیر، خواهشمندم به یاد داشته باشید پروسه رویش موها امری زمان بر و نیازمند صبر و حوصله می باشد. و نمی توان دقیقا زمان مشخص کرد.

آیا ممکن است در بعضی از افراد موها مجددا روییده نشوند و بطور میانگین چند درصد از افرادی که تحت درمان قرار گرفته اند نتیجه مطلوب کسب کرده اند؟

بله هستند افرادی که نتیجه کسب نکرده اند، دلایلی از قبیل: گذشت زمان طولانی از آغاز ریزش موها، سن بالای 45 سال، عدم انجام کامل برنامه درمانی، بیماری های خاص، مشکلات حاد تیروئید و… باعث کاهش درصد احتمال رویش مجدد موها می گردند.

در مورد کاهش و کنترل ریزش موها در بیش از 95% از افراد تحت درمان، نتیجه بسیار مطلوبی بدست آمده است و در مورد رویش مجدد موها در حدود 80% از افراد نتیجه رضایت بخشی کسب نموده اند. تماس ها و ایمیل های فراوانی دریافت می کنیم که افراد می پرسند آیا برای رویش مجدد موها تضمینی وجود دارد، همان طور که اشاره شد درمان ریزش مو و رویش مجدد موها به عوامل متعددی بستگی دارد از قبیل ژنتیک، سن، علت ریزش مو و فاصله بین ریزش موها و آغاز درمان و غیره، به همین جهت میزان کسب نتیجه در هر فرد متفاوت است، برخی نتیجه عالی، برخی متوسط و بعضی از افراد رویش کمی را مشاهده می کنند. ما آمار را صادقانه عنوان می کنیم و همان طور که توضیح داده ایم 80% نتیجه مطلوب کسب نموده اند و 20% از افراد به دلایل ذکر شده نتیجه کم و یا نتیجه مطلوب را کسب ننموده اند و هیچگاه نمی توان گفت 100% همه نتیجه می گیرند.

آیا دوره درمان باید مادام العمر و حتی بعد از رویش موها نیز ادامه یابد؟

خیر دوره درمان تا رویش کامل مو ها باید انجام شود و بعد از آن برای حفظ و تقویت مو های روییده شده فقط 1 الی 3 ماه در سال تکرار می شود. و مادام العمر نیست.

بعد از انجام آنالیز مو و آزمایشات خون و مشخص شدن برنامه درمانی، مکمل ها و داروهای تجویز شده از کجا باید تهیه شود؟

مانند همه دارو های دیگر از داروخانه های سراسر کشور(لطفا داروها و محلول های تجویز شده را صرفا از داروخانه های معتبر تهیه بفرمایید و هنگام خرید از اصل بودن کالا اطمینان حاصل نمایید). چنانچه در خارج از ایران دوست یا اقوامی دارید که می توانند در تهیه مکمل ها و محلول ها به شما کمک کنند حتما در فرم درمان بنویسید به دلیل اینکه می توانیم مکمل ها و محلول های مناسبتری برای شما تجویز نماییم.

آیا روش درمانی فقط برای آقایان است؟

نخیر، این روش درمانی هم برای آقایان و هم برای بانوان می باشد، می توان گفت درمان ریزش مو و رویش مجدد موها در خانم ها بسیار سریعتر و آسان تر نسبت به آقایان می باشد و تقریبا اکثر خانم های مراجعه کننده نتیجه مطلوب را کسب نموده اند.و راضی بودند.

توضیحاتی درباره محلول ها و مکمل ها

بخش مهمی از درمان تنظیم میزان مواد معدنی و ویتامین ها در بدن بر مبنای آنالیز مو و آزمایشات خون می باشد که با تجویز مکمل های غذایی(مواد معدنی و ویتامین ها) و گاهی همراه با اصلاح برنامه غذایی صورت می گیرد، برای کاهش میزان عناصر مازاد و یا فلزات سمی نیز Natural Chelators از قبیل Sulfur Compounded Amino Acids مانند L-Methionine, NAC و… تجویز می گردد، گاهی برای تسریع در تنظیم متابولیزم و میزان هورمون ها از گیاهان دارویی از قبیل Ginseng, Licorice, Gingko Biloba, Black Cocosh و غیره استفاده می نماییم.

در مواردی که ریزش مو به دلیل ازدیاد هورمون دی هیدروتستوسترون(ریزش ارثی مو) است از شامپوها و محلول های حاوی کافئین و یا گیاهانی از قبیل Saw Palmetto و غیره استفاده می کنیم، محلول های محرک رویش موها معمولا مایندوکسیدیل 2% و 5%، محلول آنتی شک شرکت ایوروشه، تونیک آلپسین، محصولات شرکت فیتو، ریوایوژن و غیره می باشند(البته برای مدتی و تا رویش مو ها از آن ها استفاده می شود)، توجه داشته باشید تجویز هر کدام از محصولات حتی آنهایی که از منشاء گیاهی تولید شده اند نیازمند انجام آنالیز مو و مشاوره با پزشک جهت بررسی دقیق تر وضعیت بدن و علل ریزش مو می باشد. البته برای درمان ریزش مو به ندرت هورمون های جایگزین و یا داروهای شیمیایی مانند فیناستراید(پروپشیا) تجویز می میشود.

آیا مکمل هایی که برای درمان ریزش مو تجویز می شود دارای عوارض جانبی می باشند؟

جواب این سوال منفی است زیرای اینکه مکمل ها دقیقا بر اساس نتیجه آنالیز مو و آزمایشات خون تجویز می شوند(به عبارتی بر اساس کمبودها و نیازهای بدنتان) نه تنها دارای عوارض جانبی نمی باشند بلکه سبب تنظیم متابولیزم، افزایش انرژی و سلامت عمومی بدن می گردند.

آیا می توان بصورت غیر حضوری درمان را شروع کنم؟

بله می توانید بصورت غیر حضوری درمان را با ما شروع کنید و فرم درمان، نتایج آزمایشات، فیش واریزی و نمونه موی خود را از طریق پست برای ما ارسال نمایید، و بدون مراجعه درمان شما شروع شود.

آیا ریزش ارثی موها نیز قابل درمان است؟

بسیاری از مراجعه کنندگان به ما بر این تصور بوده اند که ریزش مو در آن ها به دلیل وراثت بوده اما در واقع اینچنین نبوده و بعد از درمان نتیجه مطلوبی کسب نموده اند. نوعی ریزش مو در مردان وجود دارد که به آن ریزش موی مردانه (Male Pattern Baldness) و بعضا به آن ریزش ارثی مو گفته می شود که عامل آن افزایش تبدیل هورمون تستوسترون به دی هیدروتستوسترون با افزایش سن می باشد که تا حدودی قابل درمان و پیشگیری است اما اگر عوامل ژنتیکی باعث ریزش موها در فرد باشند غیر قابل درمان خواهد بود.

همچنین باید به این نکته توجه کنیم که به دلیل اینکه پدر، دایی و یا عموهای شما دارای موهای کم پشت می باشند و یا چون از محصولات مختلف ضد ریزش مو استفاده کرده اید و نتیجه ای نگرفته اید دلیل بر آن نیست که علت ریزش مو در شما ارثی است، مثلا ممکن است پدر شما در جوانی به دلیل کمبود برخی از ویتامین ها و مواد معدنی در بدنشان دچار ریزش مو شده که پیگیری و درمان لازم را به دلایلی از قبیل عدم پیشرفت علم در آن زمان و غیره انجام نداده و به مرور زمان موهای خود را از دست داده اند و این مسئله سبب می شود که شما به اشتباه تصور کنید که ریزش مو در خانواده شما ارثی است.

توضیحاتی درباره قرص فیناستراید که دارای تاییدیه FDA آمریکا می باشد و خیلی از پزشکان نیز آنرا تجویز می کنند

بله این قرص با اینکه دارای تاییدیه FDA می باشد اما برخی با مصرف این قرص دچار عوارض جانبی کم و یا شدید می شوند و همواره نیز گزارش هایی دریافت می کنیم از افراد مصرف کننده که عوارض جانبی مختلفی را تجربه کرده اند، شاید چندین سال دیگر FDA مصرف این قرص را ممنوع اعلام کند مثل خیلی از داروهای دیگر که زمانی تایید شده بوده اند و بعد از مدتی، فروش و تولید آن ها ممنوع اعلام شده حال بماند چند هزار و یا میلیون نفر طی سال ها آن قرص را مصرف کرده اند، به عقیده من نمی توان صرفا به دلیل اینکه FDA روش یا قرصی را تایید یا رد کرده مبنای تجویز و درمان قرار داد، در ضمن هدف ما تنظیم کل متابولیزم و افزایش سلامت بدن است از این رو با تجویز هورمون های جایگزین و داروهای شیمیایی هر چند که دارای تاییدیه باشند مخالف هستیم.و داروی مناسبی نیست.

آیا درست که می گویند کسانی که ماینوکسیدیل استفاده می کنند باید همیشه آنرا مصرف نمایند و در صورت قطع مصرف ریزش موها مجددا و حتی شدیدتر از قبل آغاز می گردد؟

بستگی به علت ریزش مو دارد چنانچه علل ریزش مو که می تواند فاکتورهای متعددی از قبیل عدم توازن مواد معدنی در بدن، مشکلات تیروئید و غدد فوق کلیوی و غیره باشد درمان نشود و شخص صرفا برای جلوگیری از ریزش موها محلول ماینوکسیدیل را مصرف نماید، مسلما با قطع مصرف ریزش موها مجددا آغاز می گردد، اما در کسانی که علل ریزش مو ریشه یابی شده و برنامه درمانی کاملی را دنبال می کنند خیر با قطع مصرف به هیچ وجه ریزش موها شروع نخواهد شد.

توضیحاتی درباره قرص فیناستراید و محلول ماینوکسیدیل و موارد مصرف آن ها

قرص فیناستراید که به آن پروپشیا نیز گفته می شود در مواردی که ریزش مو به دلیل ازدیاد هورمون دی هیدروتستوسترون می باشد توسط بسیاری از پزشکان تجویز می گردد، البته برای کاهش اثرات مخرب هورمون دی هیدروتستوسترون بر ریشه موها، درمان های دیگری نیز وجود دارد مانند استفاده از محلول هایی که حاوی کافئین و گیاه ساپالمتو(نخل اره ای) می باشند از قبیل آلپسین، ریوایوژن و غیره، حتی بسیاری از پزشکان در سایر کشورها مصرف مکمل های غذایی حاوی گیاه ساپالمتو را توصیه می کنند. به دلیل عوارض جانبی کوتاه مدت و گاهی ماندگار، ناشی از استفاده از قرص فیناستراید بنده تمایلی به تجویز آن نداشته و مصرف آن توصیه نمیشود توصیه اکید می شود بدون نظر پزشک قرص فیناستراید را مصرف نکنید.

یکی از مکانیزم های محلول ماینوکسیدیل افزایش خون رسانی به ریشه موها بوده که باعث کاهش ریزش موها و تحریک رویش موهای جدید می گردد که مورد تایید FDA می باشد، ما نیز گاها در نسخه های درمانی آنرا تجویز می نماییم، البته ترکیبات دیگری مانند ال آرژنین، ریشه گیاه جینسنگ و برگ گیاه جینکو بیلوبا نیز همین عملکرد را دارند، لازم به ذکر است ماینوکسیدیل ریزش مو را درمان نمی کند و اگر علت ریزش مو که اکثرا عدم توازن میزان مواد معدنی در بدن بوده اصلاح نشود استفاده از ماینوکسیدیل یا اثر بخش نبوده و اگر باشد با قطع مصرف ریزش موها مجددا آغاز می گردد.

بعضی از افراد اکثر روش های درمان ریزش مو مانند پی آر پی و مزو تراپي و غیره را امتحان کرده اند اما نتیجه ای نگرفته اند علت چه می تواند باشد؟

زیرا اکثرا این روش ها بدون بررسی علل ریزش مو، سنجش میزان مواد معدنی و بررسی وضعیت متابولیزم بدن، انجام درمان های عمومی مانند پی آر پی و مزو تراپی و غیره معمولا بدون نتیجه است، به عنوان مثال در بسیاری از افراد علت ریزش مو ازدیاد برخی از مواد معدنی در بدن می باشد و حال مصرف بدون بررسی مواد معدنی و ویتامین ها چه به شکل خوراکی و چه بصورت تزریقی (مزو تراپی) می تواند باعث ازدیاد بیشتر برخی از مواد معدنی در بدن شود که خود عامل ریزش مو می باشند، ابتدا باید میزان مواد معدنی در بدن سنجیده شود و با توجه به اینکه بدن دچار کمبود و یا ازدیاد کدام عناصر می باشد، مکمل های مناسب بصورت خوراکی یا تزریقی تجویز گردند و مثال دیگر اگر ریزش مو به دلیل کم کاری غدد تیروئید یا فوق کلیوی باشد.

انجام پی آر پی مسلما بدون نتیجه بوده و اصولا نیازی به انجام آن نمی باشد. همان طور که در قسمت های مختلف سایت بارها توضیح داده ایم اولین گام برای درمان ریزش مو، تشخیص علل آن می باشد و با تشخیص صحیح مسلما در وقت و هزینه شما صرفه جویی و احتمال کسب نتیجه مطلوب به مراتب بیشتر می شود. پس توصیه می کنیم بدون بررسی از انجام درمان بر اساس حدس و گمان و یا توصیه دیگران خودداری نمایید.و حتما قبل از انجام هر گونه درمانی چند جلسه مشاوره داشته باشد.

آیا آلودگی هوا، شامپو، رنگ مو و… بر نتیجه تست آنالیز مو تاثیر می گذارند گستردگی استفاده از این روش در سایر کشورها چگونه است؟

در آنالیز مو ابتدا نمونه موها با مواد شیمیایی خاص شسته می شود و از حجم(قطر) موها کاسته شده در نتیجه فقط موادی که در لایه درونی تار مو هستند آنالیز می شوند و شامپو، آلودگی هوا و… که فقط سطح بیرونی تار مو را تحت تاثیر قرار می دهند بر نتیجه آنالیز تاثیر نمی گذارند، بیش از ده ها لابراتوار آنالیز مو در آمریکا، اروپا و استرالیا در حال فعالیت می باشند و بیش از هزاران پزشک و متخصص تغذیه در سراسر دنیا از این روش برای سنجش میزان مواد معدنی، فلزات سنگین و غیره استفاده می نمایند، پزشکان و متخصصین تغذیه که با نام holistic فعالیت می کنند بیشتر طرفدار این روش هستند و از آنجا که تفسیر آنالیز مو کار پیچیده و دشواریست هر پزشکی قادر به استفاده از این روش نمی باشد و باید دارای علم و تجربه کافی باشد.

در ضمن بنده به عنوان یک پزشک به دنبال بهترین روش برای تشخیص علل ریزش مو، درمان و کسب نتیجه مطلوب در متقاضیان هستم و بنا بر تجربه و نتیجه حاصله به نظرم از بین کلیه روش ها، آنالیز مو در کنار آزمایشات خون از بهترین و دقیق ترین روش ها جهت تشخیص علل ریزش مو می باشند.

آیا نکاتی وجود دارد که باید قبل از مراجعه و انجام آنالیز مو رعایت کنیم؟

بله برخی از نکات و مراقت ها وجود دارند برای مثال قبل از مراجعه لطفا موهای خود را با یک شامپوی ملایم شسته(منظور از شامپوی ملایم شامپویی است که ضد شوره و ضد ریزش مو نباشد) و بعد از شستشو از هیچ ماده شیمیایی از قبیل نرم کننده، محلول های ضد ریزش مو، ژل و اسپری های حالت دهنده و غیره استفاده ننمایید. جهت تسریع در تکمیل اطلاعات پرونده خود می توانید ابتدا به یک آزمایشگاه خون مراجعه نمایید و آزمایش های: CBC, Vitamin D(25 OH), Ferritin, TIBC, TSH,T3, T4 را انجام دهید و جواب آزمایش ها را همراه خود بیاورید.(اگر از قبل این آزمایشات را انجام داده اید نیاز به تکرار نمی باشد، مشروط بر آنکه از زمان انجام آن ها بیش از 6 ماه نگذشته باشد) همچنین از زمان شستن موها تا 48 ساعت فرصت دارید برای نمونه برداری مراجعه نمایید و یا نمونه موهای خود را بچینید، لازم به ذکر است بلندی موها باید حداقل 2.5 سانتی متر باشد در غیر اینصورت صبر نمایید تا موها رشد کرده و سپس مراجعه نمایید.

اگر بیمار از تعدادی مکمل غذایی، قرص فیناستراید و محلول ماینوکسیدیل استفاده کند ایا مصرف آن ها در نتیجه آنالیز تاثیر منفی می گذارد و باید آن ها را برای مدتی استفاده نکند و سپس مراجعه نماید؟

خیر، مصرف هیچ کدام از موارد ذکر شده در نتیجه آنالیز مو تاثیر گذار نمی باشند و فقط یک هفته قبل از مراجعه مصرف ماینوکسیدیل و یا محلول های دیگر را قطع نمایید. تا نتیجه بهتری داشته باشید.

آیا در دوران بارداری و شیردهی می توان دوره درمان را آغاز کرد؟

در دوران بارداری و شیردهی ما می توانیم برنامه غذایی و مکملی مناسب بر اساس نیازهای بدنتان برایتان تنظیم نماییم که سبب کاهش ریزش موها، افزایش سلامت شما و تغذیه بهتر جنین و یا کودک می گردد، اما اکثر محلول ها در دوران بارداری و 6 ماه اول شیردهی منع مصرف دارند و برای انجام دوره کامل درمانی باید بعد از 6 ماه اول شیردهی اقدام یا مراجعه نمایید.

براساس توضیحات یکی از دلایل اصلی ریزش مو هم در مردان و هم در زنان عدم توازن میزان مواد معدنی در بدن است، علت فراگیر بودن آن چیست؟

دلایل زیادی باعث برهم خوردن توازن(کمبود یا ازدیاد) مواد معدنی در بدن انسان می شوند برخی از ان ها عبارت است از:

  1. تغدیه نادرست
  2. کاهش کیفیت مواد غذایی (از میوه ها گرفته تا گوشت دام ها و طیور)
  3. زندگی پر استرس
  4. مصرف الکل و استعمال دخانیات
  5. آلودگی محیط زیست نیز باعث افزایش برخی فلزات سمی از جمله جیوه، کادمیوم، آرسنیک، سرب و… در بدن انسان می گردد.
  6. مصرف بدون بررسی مکمل های غذایی
  7. عوامل مادرزادی : بسیاری از کودکان به دلیل تغذیه نادرست و یا مصرف بدون بررسی مکمل های غذایی توسط مادران باردار با عدم توازن میزان مواد معدنی به دنیا می آیند که وقتی به سنین بالاتر می رسند عوارض ناشی از آن مانند ریزش مو و غیره نمایان می شود.

خیلی از افراد افزایش سن را عامل اصلی ریزش مو میدانند اما آنچه با افزایش سن رخ می دهد، تخلیه بدن از عناصر مفید، بر هم خوردن توازن مواد معدنی، افزایش فلزات سمی در بدن به دلایل ذکر شده است که همگی سبب افزایش ریزش مو و کاهش قابلیت بدن برای رویش موهای جدید می گردد. به عبارتی غیر از مواردی که علت ریزش مو در فرد وراثت می باشد و تقریبا غیر قابل درمان است، در سایر موارد ریزش مو علامتی است از بوجود آمدن مشکلی در متابولیزم بدن و فرد در اکثر موارد علاوه بر ریزش موها سایر علایم از قبیل کاهش انرژی بدن و خستگی، بی حوصلگی، کاهش تمایلات جنسی و غیره را نیز تجربه می کند.که باید هر چه سریع تر برای درمان ان ها اقدام کنیم.

Comments are closed.