لیزر لند
لیزر لند , لیزر موهای زائد , لیزر مو , قیمت لیزر موهای زائد , کلینیک لیزر مو , کلینیک لیزر موهای زائد , کلینیک لیزر , قیمت لیزر مو , کلینیک تخصصی لیزر موهای زائد

مصرف سویا و خطرات آن

مصرف سویا و خطرات آن : درباره سويا بهتر است که بدانیم دانه سویا يکي از منابع پروتئيني در دنيا شناخته شده است، این مسئله ان قدر بین مردم رواج پیدا کرده است که بیشتر مردم به جاي گوشت از دانه سويا استفاده مي کنند. از آن جایی که همیشه درباره فواید سویا گفتیم که این دانه چقدر مفید است اما از ان جایی که هر چیزی که بیش از اندازه مصرف شود برای بدن مشکل ساز می شود.

سویا و خطرات آن

ما این بار در این مقاله قصد داریم تا درباره مضرات مصرف آن و خطراتی که ممکن است با مصرف ان بر سلامتی فرد وارد شود مطالبی را برایتان عنوان کنیم. در دنیای امروز با پیشرفت فناوری و گسترش مطالعات مردم نسبت به گذشته و انجام تحقیقات علمی دیگر بسیاری از افراد درباره چیزی که مصرف می کنند اطلاعات کافی و کاملی دارند و می توانند با این آگاهی ها تا میزان زیادی سلامتی شان را بهبود ببخشند.

درباره مصرف سویا باید بگوییم که شاید در بیشتر جوامع این طور باب شده است که سویا برای سلامتی افراد به‌خصوص سلامتی قلب بسیار مفید است،‌ اما تحقیقاتی که انجام گرفته شد چنین چیزی را نشان نداد و باید گفت که این یک باور عام بود.

بیشتر پدر مادرها برای تغذیه کودکان شان از شیر سویا استفاده می کنند این شیر برای کودکان مفید نیست و تحقیقات نشان داده است که این کودکان در مقایسه با کودکانی که در کودکی از شیر مادر استفاده می کنند در خطر مبتلا به دیابت هستند. سويا باعث تورم در غده تيروئيد مي شود. در نوزاداني که فقط با شير سويا تغذيه مي شوند، کم کاري غده تيروئيد بسیار مشهود است. مصرف سویای فراوری شده اصلا مناسب نیست زیرا هنگامی که سویا را برشته و ترد می کنند این عمل در دمای بسیار بالاو با فشار بسیار زیاد، قرار دادن آن در محیطی قلیایی، اسیدی همراه با حلال‌های نفتی و مواد سمی و سرطان‌زا انجام می شود که این عملیات ها تمام فایده های آن را از بین می برد. مصرف سویا ممکن است در کودکان باعث ایجاد مشکلات در غده تیروئید آن ها شود.

بیشتر بخوانید : تغذیه و سلامتی

درباره مصرف سویاهای فراوری شده و مشکلاتی که با مصرف ان ها ممکن است برای سلامتی به وجود بیاید برای شما این بیماری ها و عوارض را بیان می کنیم.

عوارض مصرف سویای فراوری شده

  • ایجاد حساسیت
  • خطرسرطان
  • ممکن است که به دستگاه تولیدمثل و ناباروری اسیب وارد کند
  • باعث بلوغ زودرس شود
  • آسیب مغزی
  • اختلالات و مشکلات تیروئیدی
  • افزایش وزن
  • ریزش مو
  • بروز مشکلات قلبی عروقی
  • مشکل پوکی استخوان
  • کاهش میل جنسی
  • آسیب جدی به سیستم ایمنی بدن
  • آسیب جدی به سیستم گوارش
  • اندومتریوز
  • حتی بیشتر محققان در جدیدترین یافته ها هشدار برای مصرف زیاد سویا دادند چون مي تواند موجب از دست دادن حافظه و آلزايمر شود.

در شیر سویا باید این نکته را در نظر داشته باشید که در این شیر تریپتوفان در ان بسیار کم تر از شیر مادر است ؛ و ممکن است که در مصرف کنندگان این شیر باعث اختلالات خواب در ان ها شود. یکی دیگر از مضرات مصرف سویا این است که از آن جایی که دیر هضم و دشوار است ممکن است که به دستگاه گوارش آسیب وارد کند. این کار باعث می شود که حتی جذب پروتئین هم ممکن است تا با مشکل صورت بگیرد. سویا دارای ماده ای است که مواد معدنی را بدن مسدود می کند که این مشکل باعث بروز مشکلاتی مثل اختلال در هورمون های تیروئید، آهن، زینک، ید و همه مواد هایی که برای مغز تاثیر دارند را دچار مختل می کند.

فيتات ماده ای که در سویا وجود دارد از جذب روي و ديگر عناصر مغذي در بدن جلوگيري مي کند. گياه خواراني که معمولا در تغذیه روزانه از مقدار زياد سويا مصرف مي کنند، این افراد به مرور زمان دچار کمبود عناصر مغذي مي شوند استفاده از 20 گرم یا 4 قاشق روزانه از سویا روی متابولیسم بدن تاثیر می گذارد و سوخت و ساز را کند می کند و عملکرد تیروئید را با اشکال روبه رو می سازد.

مطلب مفید : خواص روغن زیتون

درباره مصرف بی رویه سویا باید به این نکته توجه داشت که از آن جایی که سویا یک دانه آلرژی زا است باعث ایجاد حساسیت در فرد می شود. دانه سویا داراي اگزالات زيادي مي باشد که این برای کلیه های که سنگ های اگزالات می سازند بسیار مضر است و باعث افزایش سنگ می شود. طی تحقیقاتی که انجام شده است مشخص شد که مصرف بيش از اندازه سويا سبب افزايش استروژن گياهي در بدن مي گردد و ممکن است اين تخريب را به وجود آورد و باعث الزایمر شود. امروزه در بیشتر کشورها برای مقابله با سرطان سینه بیماران برای درمان از مکمل های استروژنی استفاده می کنند. استروژن و فيتواستروژن ، موجود در سویا رشد سلولي را افزايش مي دهد؛ اما وجود مقدار زیاد و بيش از اندازه این مواد در بدن، موجب تخريب سلول ها مي شود.

مصرف بی رویه سویا باعث می شود تا این مشکلات در افراد به وجود بیاید مشکلاتی مثل :

  • ایجاد اختلال در قاعدگی ماهانه با مصرف بی رویه سویا
  • تولید استروژن در بدن و کمبود تستوسترون در بدن بیشتر اقایانی که از سویا استفاده می کنند
  • پیری زود رس و زوال مغز
  • اختلالات تیروئید
  • آلزایمر

پس تا اینجای مقاله شما با عوارض مصرف زیاد این دانه آشنایی پیدا کردید پس این دانه هیچ وقت نمی تواند به عنوان یک دانه جادویی و معجزه گر شناخته شود. درباره نوع تخمیر شده این دانه باید بگوییم که دانه تخمیر شده سویا به نسبت برشته شده آن عوارض کمتری را دارد. شما اگر دوست دارید تا از مواد غذایی استفاده کنید که حاوی مقادیری سویا باشد بهترین نوع ان انتخاب سویا ارگانیک است که مضرات کمتری برای بدن در مقایسه با نوع غیر تخمیر آن دارد.

گیاه خوارانی که در برنامه غذایی خودشان از TOFU استفاده می کنند. در واقع TOFU یک نوع غذایی گیاهی است که در تهیه آن از دانه سویا استفاده می شود این افراد نسبت به افرادی که در غذاهایی که مصرف می کنند از این دانه مصرف زیادی ندارند بسیار فراموش کارتر و کم حافظه تر هستند در مقایسه با گروهی که مصرف کمتری را دارند.

Comments are closed.