لیزر لند
لیزر لند , لیزر موهای زائد , لیزر مو , قیمت لیزر موهای زائد , کلینیک لیزر مو , کلینیک لیزر موهای زائد , کلینیک لیزر , قیمت لیزر مو , کلینیک تخصصی لیزر موهای زائد

خواص روغن زیتون

خواص روغن زیتون : درباره این روغن جادویی و پرخاصیت سفارش های بسیاری شده است ما در این مقاله برای شما از تاریخچه پیدایش زیتون و خواص بی نظیر ان اطلاعات کاملی را برایتان عنوان می کنیم.

زیتون در واقع یک درختچه است که ارتفاع آن تقریبا سه متر می باشد و بعد ار زشد و پرورش کامل در شرایط مساعد ارتفاع آن حدود 12 متر و قطر تنه اش به 3 متر افزایش پیدا می کند. از ان جایی که این درخت چوب بسیار سخت و مقاومی دارد از این چوب معمولا در ساخت اشیای ظریف و مقاوم استفاده می شود. می توان گفت که زیتون یکی از قدیمی ترین درخت های دنیا است.

روغن زیتون و خواص آن

پیدایش اولیه این درخت در اسیا بوده است که سپس به مدیترانه راه یافته است. شاید بخواهید بدانید که زیتون چه موقعی وارد ایران شده است در این باره باید بگوییم که بیشتر مولفان ورود زیتون را به زمان صدر اسلام و در زمان حمله اعراب به ایران نسبت می دهند ولی گروهی از مولفان هم این مورد را قبول ندارند و وزود زیتون را به ایران به عهد تیمور گورکانی نسبت می دهند. حالا که تا حدودی درباره تاریخچه زیتون اطلاعاتی را به دست اوردید بهتر است خواص ان و موارد مصرف آن را نیز بدانید.

روغن زیتون امروزه یکی از سالم ترین روغن های موجود در بازار که مورد استفاده قرار می گیرد این روغن با تمام خواصی که دارد اگر شما نحو صحیح مصرف آن ندانید ممکن است تا برای شما عوارضی را به همراه خواهد داشته باشد.

بیشتر بخوانید : بخش تغذیه

درباره روغن زیتون باید بگوییم که این روغن یکی از منابع غنی و طبیعی ویتامین E به حساب می آید. در واقع یک قاشق غذاخوری به راحتی ۲۵ درصداز نیاز روزانه به این ویتامین را در بدن ما تامین کند. همان طور که می دانیم این ویتامین نقش زیادی در بدن دارد و مهم ترین آن این است که از غشاهای سلول ها در بدن محافظت می کند و برای سلامتی پوست بسیار موثر است. به علاوه که این روغن حاوی منبع سرشار از ویتامین K است که این ویتامین می تواند به سلامتی استخوان ها کمک کند و مغز را در برابر بیماری آلزایمر محافظت می کند.

مصرف روغن زیتون به کنترل فشار خون و ارتقای سلامتی رگ ها کمک بسیار موثر است که این دو عامل در سلامتی قلب بسیار موثر است. در روغن زیتون خطر ابتلا به بیماری های قلبی در سطح ژنتیکی به علت وجود پلی فنون در این روغن کاهش می یابد و این شاید یکی از موثرترین خواص روغن زیتون باشد . طبق تحقیقاتی که در مورد خواص روی روغن زیتون انجام شده است محققان به این نتیجه رسیدند که این روغن به مکانیسم انعقاد خون کمک بسیاری را می کند وبا حفظ تعادل آن تا حدود زیادی از حملات قلبی جلوگیری می کند.

روغن زیتونی که باید برای پخت و پز استفاده شود بهتر است تا نوع سبک ان باشد زیرا این نوع روغن برای دمای بالا مناسب است چون تمام فیلتر ها را گدرانده است و این روغن معمولا سبز کم رنگی دارد و بوی ملایم تری نسبت به رنگ های تیره آن دارا است . بهتر است تا برای مصرف سالاد و پخت و پز روغنی را انتخاب کنید که فرآیند های غیر شیمیایی را گدرانده باشد چون در این صورت حالت اسیدی بسیار کمتری را دارد و طعم و رنگ ان بسیار مناسب است.

از ان جایی که از روغن زیتون بیشتر در غذاها و سالاد های مدیترانه ای استفاده می شود که طعم و مزه لذیذی دارد به طرفداران روغن زیتون هر روز افزوده می شود زیرا هم برای طمع غذاها و هم برای سلامتی بسیار حائز اهمیت است.

در روغن زیتون چربی های اشباع نشده مفیدی وجود دارد از جمله مهم ترین چربی های اشباع نشده مفید بر بدن که مقدار زیاد آم در ماهی ها یافت می شود امگا 3 است. در روغن زیتون نیز مقداری از این روغن اشباع نشده مفید وجود دارد که برای قلب بسیار موثر است.

در مصرف روغن زیتون باید این را بگوییم که مصرف این روغن در سالاد ها یا پخت و پز باعث کاهش کلسترول خون و بهبود آن می شود زیرا همان طور که گفتیم این روغن حاوی مقادیر زیادی اسیدهای چرب اشباع نشده است ؛ که اینچربی های اشباع نشده با نام منو یا پلی که این اسیدهای مفید تا مقدار زیادی سطح کلسترول کلی خون را کاهش می دهند و در نتیجه کلسترول LDL خون را که کلسترول مضری برای قلب است را بسیار کم می کند.

چربی های اشباع شده ای که در بیشتر محصولات وجود دارد و با مصرف آن سطح کلسترول تا مقدار زیادی افزایش پیدا می کند این محصولات عبارتند از : محصولات حیوانی ، روغن نارگیل ، خرما

درست است که روغن زیتون حاوی مقدار زیادی چربی است ولی چربی این روغن مضر نیست بسیاری از کسانی که رژیم غذایی خاصی را برای کاهش وزن دارند احساس می کنند که چربی این گیاه مضر است . در حالی که باید این روغن گیاهی را در سالاد و یا پخت و پز استفاده کنند زیرا کمبود چربی سالم در بدن موجب اختلالات در قند خون و عدم تعادل شیمیایی می شود که حتی در بیشتر مواقع می تواند به بیماری های قلبی و آلزایمر هم کمک کند که این جزء خواص برتر روغن زیتون است. در شرایط عادی بدن برای سوخت و ساز و تامین انرژی به چربی نیاز دارد ولی این چربی حتما باید سالم باشد و روغن زیتون این چربی سالم را دارا است . در واقع در بین تمامی روغن هایی که وجود دارد روغن زیتون به خاطر دارا بودن چربی های اشباع نشده بالا مفیدترین روغن گیاهی برای مصرف است.

امروزه در بسیاری از شیشه های روغن زیتون از برچسب کاهش ابتلا به مشکل قلبی استفاده شده است که این اطمینان را به مصرف کننده می دهد تا با خیال راحت از آن برای پیشگیری از مشکلات قلبی استفاده کنند کالری این روغن کمتر از سایر روغن ها است.

خواص روغن زیتون

مزایای استفاده از روغن زیتون :

  • روغن زیتون مفید بدن سلامت شریان‌ ها را تامین می‌ کند.
  • روغن زیتون مانع آسیب رساندن رادیکال‌ های آزاد حاصل از چربی‌ها و روغن‌ها به سیستم‌ قلبی – عروقی می ‌شود.
  • کلسترول بد خون را کاهش می‌ دهد
  • روغن زیتون از مسموم و اکسیده شد LDL کلسترول جلوگیری می‌ کند.
  • مانع رسوب پلاک ‌ها در جدار شریان می شود و مانع تنگ شدن شریان‌ ها می ‌شود.
  • روغن زیتون به علت دارا بودن چربی های غیر اشباع باعث کاهش فشار خون بالا و بیماری های قلبی می شود.
  • تنظیم قند خون بدن از خواص روغن زیتون است.
  • روغن زیتون دارای آنتی اکسیدان های قوی مثل پلی فنول ها و فلاوونوئیدها می باشد.
  • باعث کاهش ابتلا به انواع سرطان‌، خصوصاً سرطان پوست، روده و سرطان پستان در زنان می شود.
  • به علت دارا بودن خاصیت آنتی اکسیدانی روغن زیتون، دیواره سرخرگ ها را از آسیب رادیکال های آزاد محافظت می کند.
  • کاهش فشار خون بالا
  • درمان خون ‌ریزی لثه و تقویت لثه
  • تقویت حافظه
  • جلوگیری از سفید شدن مو
  • تسکین دردهای روماتیسمی

امروزه از روغن زیتون علاوه بر پخت و پز و همچنین د تهیه مواد آرایشی بهداشتی از این روغن برای تهیه صابون هم استفاده می شود. البته روغن زیتون را در صنایع دارویی و همچنین به عنوان سوخت چراغ های نفتی هم به کار می برند.

Comments are closed.