لیزر لند
لیزر لند , لیزر موهای زائد , لیزر مو , قیمت لیزر موهای زائد , کلینیک لیزر مو , کلینیک لیزر موهای زائد , کلینیک لیزر , قیمت لیزر مو , کلینیک تخصصی لیزر موهای زائد

دلایل افتادگی بینی و راهکارهای درمانی

دلایل افتادگی بینی و راهکارهای درمانی :  افتادگی بینی وضعیتی است که علاوه براینکه زیبایی بینی را تحت تاثیر قرار می دهد، عملکرد تنفسی بینی را با مسدود کردن مسیر جریان هوا تحت تأثیر قرار میدهد. بینی یکی از اجزای اصلی صورت است که افتادگی نوک آن میتواند ظاهر کلی صورت را تا حد زیادی تحت تأثیر قرار دهد. افتادگی بینی علل متعددی دارد و بنابر شرایط بیمار ممکن است نیاز به جراحی داشته باشد و در برخی موارد هم بدون جراحی این مشکل برطرف می شود. دلایل افتادگی بینی زیاد است و درمان آن بسته به وسعت عیوب بینی می تواند با روش های جراحی و غیر جراحی انجام شود.

دلایل افتادگی بینی

دلایل افتادگی بینی عبارتند از :

  • زیاد بودن غضروف نوک بینی
  • آسیب به بینی
  • بینی بلند با عدم پشتیبانی غضروفی در نوک بینی
  • کاهش انعطاف پذیری رباط ها و بافت های پیوندی که ناشی از روند سالخوردگی می باشد
  • روش های غیر جراحی مانند تزریق  ممکن است موجب از دست رفتن پشتیبانی نوک بینی شود  و در نتیجه سبب افتادگی بینی بشود.
  • از دست رفتن کلسیم استخوان (پوکی استخوان) آرواره (استخوانی که از نوک بینی و دندان های بالایی پشتبانی می کند) همچنین می تواند باعث افتادگی بینی شود.
  • کشیده شدن عضلات بینی به سمت نوک بینی

مشکلات افتادگی بینی

در اغلب موارد بعد از عمل جراحی زیبایی فرد دچار افتادگی بینی می شود. فتادگی بینی میتواند ناشی از علل طبیعی و یا افزایش سن باشد و ظاهری بسیار نامطلوب و سالخورده به صورت بیمار میبخشد. در برخی موارد این مشکل تدریجاً به دلیل تکیه گاه نداشتن نوک بینی ایجاد میشود. در این وضعیت نوک بینی به تدریج شل شده و به سمت پایین متمایل میشود و زیبایی صورت را تحت تأثیر قرار میدهد، مگر اینکه اقدمات لازم برای محکم کردن نوک بینی صورت پذیرد.

افتادگی بینی  تاثیر به سزایی در ظاهر صورت دارد و سبب احساس نارضایی از چهره می شود در موارد شدید می تواند باعث بروز مشکلات تنفسی نیز بشود. زمانی که با بالا بردن نوک بینی راحت تر نفس می کشید پس این امکان وجود دارد که افتادگی بینی روی تنفس شما تاثیر گذاشته است.در این صورت بهتر است برای اصلاح بینی خود به یک جراح متخصص مراجعه کنید.

تشخیص افتادگی بینی

وقتی یک جراح، بینی بیمار را برای  جراحی ارزیابی می کند، باید  بسیاری از جنبه های ساختار صورت و بینی را مد نظر قرار دهد.  شکل و چرخش نوک بینی جزو مهم ترین مواردی هستند که حتما باید در نظر گرفته شود.

افتادگی بینی می توان با اندازه گیری زوایا و سطوح بینی تشخیص داد. که عبارتند از :

زاویه ی بین بینی و لب: این در واقع زاویه ای است که از تلاقی خط مماس با سوراخ های بینی و خط مماس با فاصله ی لب تا بینی تشکیل شده است.در خانم ها از لحاظ معیارهای زیبایی بهتر است این زاویه بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ درجه باشد در حالی که معیارهای زیبایی شناسی این زاویه را برای مردان بین ۹۰ تا ۱۱۰ در جه تعیین می کند. اگر زاویه کمتر از این دو حالت باشد بینی بیمار افتاده محسوب می شود.    این زاویه ای است که از تلاقی محور لبه ی سوراخ های بینی و صفحه ی عبوری از کانال گوش و استخوان مرکزی بینی تشکیل شده است. اندازه ی ایده آل این زاویه برای خانم ۰ تا ۳۰ درجه و برای آقایان ۰ تا ۱۵ درجه می باشد.

در صورتی که خطی عرضی روی صورت تصور کنیم که از زیر چشم به بالای سوراخ گوش رسم می شود سپس خطی عمود بر این خط طوری رسم شود که از جلوی لب بالا بگذرد، لب پایین باید ۲ میلیمتر عقب از این خط قرار گیرد و چانه نیز در آقایان باید به موازات لب پایین باشد ولی در خانم ها چانه مختصری عقب تر از لب پایین قرار می گیرد.

برای تشخیص درست این زوایا عکس های مختلف از چندین زاویه گرفته می شود و از روی این عکس ها تشخیص می دهند که زوایای بینی چقدر با حالت طبیعی متفاوت است و آیا فرد دارای افتادگی بینی است یا نه! ولی علاوه بر این اندازه گیری ها جراح باید عوامل دیگری را نیز مدنظر قرار دهد مانند شکل و طول صورت بیمار.

روش های غیر جراحی برای اصلاح افتادگی بینی کدامند؟

تزریق یکی از روش های غیر جراحی است که برای درمان افتادگی بینی به کار می رود شامل موارد زیر می شود:

تزریق بوتاکس ( Botox ) :  اصلاح تغییرات خیلی جزئی بینی را می توان با بوتاکس انجام داد. به وسیله ی این روش ماهچه های بینی کمی بالا می آید.

تزریق ژل ( Radiesse ) : اصلاح تغییرات خیلی جزئی تا متوسط با یک زاویه خیلی ملایم و اصلاح افتادگی بینی

تزریق ژل ( Restylane ) : بهبود عیوب ملایم تا متوسط در ظاهر بینی

یکی از روش های دیگر برای رفع افتادگی بینی استفاده از چسب است ولی اگر روش های صحیح در استحکام بخشیدن به بینی و نوک آن بدرستی انجام نشده باشد، چسب هیچ کمکی برای جلوگیری از افتادگی نمی کند. چسب بیشتر برای از بین بردن و یا کاهش میزان تورم بینی است ، و می تواند از آسیب های احتمالی در روزهای اول جراحی بکاهد. در حقیقت چسب یک روش برای پیشگیری از افتادگی بینی است و بعد از افتادگی بینی نمی توان با چسب آن را بهبود بخشید.

روش های جراحی برای اصلاح افتادگی بینی

روش های زیادی برای رفع مشکل افتادگی بینی وجود دارد خیلی از آنها به دلایل افتادگی بینی، آناتومی منحصر به فرد بینی بیمار، و نتیجه ی مورد نظر بیمار و پزشک بستگی خواهد داشت. در حالت کلی بیشتر باید به چگونگی پشتیبانی نوک بینی توجه شود. بدون پشتیبانی، دسترسی به زاویه ی صحیح امکان پذیر نخواهد بود و در نتیجه بینی بیمار دوباره می افتد. در اینجا تعدادی از روش های اصلاح افتادگی بینی مطرح خواهد شد:

  • اگر سپتوم بینی باعث بلند شدن طول بینی شده باشد ممکن است نیاز باشد تا مقداری از غضروف برداشته شده و باقی مانده ی آن جابجا شود تا رو به بالا قرار گیرد.
  • تکنیک بخیه یکی دیگر از تکنیک هایی است که به وسیله ی آن می توان بینی نوک گرد، برجسته و چرخیده را با بالا بردن نوک بینی اصلاح کرد.
  • اگر افتادگی نوک بینی مربوط به عدم پشتیبانی غضروف نوک بینی باشد ممکن است نیاز به پیوند غضروف داشته باشیم.

بیشتر بخوانید : جراحی زیبایی بینی

تغییر و اصلاح غضروف های جانبی پایینی

در بعضی موارد برای رسیدن به نتایج قابل انتظار، نیاز به ترکیب چند روش با هم داریم.

در مواردی فقط جراحی بینی برای قسمت پایینی بینی به کار گرفته می شود که به آن جراحی نوک بینی گفته می شود. در مواردی نیز برای رسیدن به نتایج مدنظر بر روی قسمت های بالایی بینی جراحی انجام می شود. برخی از تکنیک های مورد استفاده برای جراحی افتادگی بینی محسوب می شوند هر چند ممکن است جراحان مختلف روش های مختلفی دیگری را نیز برای اصلاح افتادگی بینی به کار گیرند. بهتر است بیماران اجازه دهند تا جراح روش جراحی را به انتخاب خود انجام دهد در این صورت همه چیز با اصول و به درستی صورت می گیرد.

اگر می خواهید بفهمید که نوک بینی شما تا چه حد ضعیف یا محکم است، میتوانید با انگشت سبابه آن را فشار دهید در این صورت می ببینید که نوک بینی شما چقدر در مقابل فشار وارده مقاومت میکند. در این صورت جراح با بالا آوردن نوک بینی  و تقویت کردن تکیه گاه آن نقص ایجاد شده را برطرف می کند و از افتادگی مجدد آن جلوگیری کند.

Comments are closed.