لیزر لند
لیزر لند , لیزر موهای زائد , لیزر مو , قیمت لیزر موهای زائد , کلینیک لیزر مو , کلینیک لیزر موهای زائد , کلینیک لیزر , قیمت لیزر مو , کلینیک تخصصی لیزر موهای زائد

علت بیماری ایسکمی روده چیست

علت بیماری ایسکمی روده چیست؟ :  دستگاه گوارش تشکیل شده از سیستم پیچیده‌ای است که یک لوله‌ی طویل را تشکیل می‌دهد. هر قسمتی از روده‌ وظایف متفاوتی دارد که مهمترین وظیفه روده این است که مواد مغذی جذب کند و مواد زائد بدن به شکل مدفوع خارج شود. این فعالیت‌ها نیاز به اکسیژن و دیگر مواد حیاتی دارند که توسط شبکه وسیعی از عروق خونی یعنی شریان‌ها و رگ‌ها منتقل می‌شود و بوسیله روده دریافت می‌گردند. وقتی که جریان خون روده کاهش ‌یابد، منابعی که برای نگهداری روده لازم هست از کارکرد طبیعی روده جلوگیری می کند.

علت بیماری ایسکمی روده

در زمانی که ایسکمی روده‌ای ایجاد می شود، جریان خون توسط شریان‌های اصلی که خون را به روده منتقل می‌کنند، متوقف می شود. این بیماری علایم بالقوه ای مانند انسداد در عروق به علت لخته شدن خون دارند که سبب محدود شدن شریان به دلیل تجمع کردن چربی و کلسترول می شود. انسداد رگ ها نیز یکی دیگر از مشکلات است که کمتر رایج است.

برخی علل دیگر برای ایسکمی و نارسایی خونی روده عبارت‌اند از:

  • فتق در صورتی ایجاد می شود که روده به سمت جای نامناسب و اشتباهی حرکت کند یا از هم باز شود، که سبب قطع شدن جریان خون می شود.
  • چسبندگی روده در بافت اسکار و یا محل قبلی جراحی اتفاق می افتد که در صورت عدم درمان جریان خون ناحیه از دست می رود.
  • آمبولی یا همان لخته شدن خون سبب می شود یکی از شریان‌های تأمین کننده روده مسدود گردد. افرادی که دچار حمله قلبی می شوند و آریتمی مثل فیبریلاسیون دهلیزی تجربه می کنند، در معرض خطر و مشکل قرار دارند.
  • افزایش کلسترول سبب می شود شریان‌هایی که خون را به روده منتقل می‌کنند به دلیل افزایش کلسترول تنگ شوند وقتی که این اتفاق در شریان‌های قلبی ایجاد می شود سبب حمله قلبی می‌شود و وقتی در شریان‌های روده اتفاق می‌افتد، سبب ایسکمی روده می‌شود.
  • در صورت خونریزی عروق دور از روده، عروق بوسیله لخته‌های خون مسدود می شوند که سبب توقف خون در روده می شود. این مشکلات در افرادی که مبتلا به بیماری هایی مانند بیماری کبدی، سرطان یا اختلالات انعقادی هستند بیشتر است.
  • فشار خون پایین در بیمارانی که دچار تنگی شرایین روده هستند سبب قطع جریان خون روده می شود. این مشکل اغلب در افرادی اتفاق می افتد که سایر مشکلات جدی پزشکی دارند.

با این حال علل بیماری ایسکمی روده هر چه که باشد یا کاهش جریان خون به دستگاه گوارش به هر علتی که رخ دهد، باعث ضعف سلول‌ها و در نهایت از بین رفتن آن‌ها می‌شود. اگر آسیب شدید باشد حتی عفونت، گانگرن و در نهایت سوراخ شدگی دیواره روده نیز رخ می‌دهد. ایسکمی روده‌ای در صورت عدم درمان می‌تواند مرگبار باشد. نوع و پیش‌آگهی آسیب ‌های ایسکمیک می‌تواند به شدت متفاوت باشد و بستگی به علت آسیب نیازمند درمان مختلف باشد.

بیشتر بخوانید :بیماری های روده

عوارض بیماری ایسکمی روده چیست؟

اگر پیگیری و درمان در زمان مناسب انجام نشود عوارض جبران ناپذیری خواهد داشتکه عبارتند از:

  • برخی افراد مقدار زیادی از بافت‌ روده خود را از دست می دهند که سبب می شود بدن مواد مغذی را جذب نکند و فرد دچارسوء‌تغذیه شود.
  • بیشتر افراد مبتلا به تب و عفونت خون یا همان سپسیس می شوند.
  • درصورتی که جریان خون به صورت کامل مسدود شود، بافت روده می میرد. آسیب یا مرگ در بافت روده نیاز به کولوستومی یا ایلئواستومی موقت یا دائمی دارد.
  • در برخی موارد دیواره روده سوراخ می شود که در این صورت محتویات روده به حفره شکمی نفوذ می کند که سبب عفونت شدید یا همان پریتونیت می‌شود.
  • روده‌های مبتلا به ایسکمی می توانند بهبود یابند ولی در طی بهبودی در بدن بافت زخمی ایجاد می شود که سبب تنگی و متورم شدن بافت زخم می شود.

بیماری ایسکمی روده‌ بسیار خطرناک و جدی است که اگر سریعا اقدام به درمان نشود حتی منجر به مرگ بیمار می شود. نتیجه این بیماری بسیار به علت این بیماری بستگی دارد. درصورتی که رژیم غذایی مناسب رعایت شود و از مصرف سیگار خودداری شود در این صورت این بیماری کمتر پیشرفت می کند. برای درمان این بیماری درمان سریع فتق و کنترل عوامل خطر مانند آریتمی قلب، فشار خون بالا و کلسترول نیز می‌تواند مؤثر واقع شود، برای کاهش مشکلات و دستیابی به نتیجه بهتر باید درمان سریعتر انجام شود.

ابتلا به بیماری ایسکمی روده در چه سنینی رایج تر است؟

افراد بالای 50 سال بیشترین حساسیت به بیماری ایسکمی روده دارند. اما برخی عوامل و بیماری ها به خصوص بیماری‌های قلبی سبب پیشرفت این بیماری می شود.

عوامل خطر بیماری ايسكمي روده عبارتند از:

  • ذخایر چربی در شریان‌ها یعنی آترواسکلروز تجمع می یابد که سبب ابتلا به بیماری‌های دیگر مثل کاهش جریان خون به قلب یعنی بیماری عروق کرونرو کاهش جریان خون به پاها یعنی بیماری عروق محیطی یا شریان‌های مغزی مانند بیماری شریان کاروتید و احتمال ابتلا به ایسکمی را به خصوص بعد از ۵۰ سالگی افزایش می‌دهد. از طرفی عواملی همچون فشار خون بالا، استعمال سیگار، دیابت یا کلسترول بالا سبب افزایش خطر ابتلا به بیماری آترواسکلروز می‌شود.
  • در صورتی که فشار خون بیش از حد بالا و یا بیش از حد کم باشد ابتلا به بیماری ایسکمی روده را افزایش می‌دهد.
  • خطر ابتلا به بیماری ایسکمی روده در صورتی که نارسایی احتقانی قلب وجود داشته باشد و یا ضربان قلب نامنظم باشد سبب افزایش فیبریلاسیون دهلیزی می شود.
  • مصرف برخی داروها مانند قرص‌های ضد بارداری و داروهایی که سبب تنگی عروق خونی می شود مانند داروی آلرژی و داروهای میگرنی سبب افزایش خطر ابتلا به ایسکمی روده می شوند.

بیماری‌ها و شرایطی ایجاد می شود که سبب افزایش خطر لخته شدن خون می‌شوند و این شرایط خطر ابتلا به ایسکمی روده را افزایش می‌دهند.بیماری هایی همچون آنمی، کم خونی داسی شکل و سندرم ضد فسفولیپید از این موارد است. همچنین بیماری ترومبوز وریدی، سبب افزایش احتمال ایسکمی روده می‌شود. بیماری ترومبوز وریدی می‌تواند بر جوانان و افراد مسن تأثیرمی گذارد به خصوص در افرادی که مدت طولانی بی‌حرکت باشند، دیده می‌شود. سایر افرادی که در معرض خطر ابتلا به لخته شدن خون هستند، افرادی هستند که مبتلا به اختلالات ژنتیکی، بیماری التهابی روده و یا سرطان هستند.

مصرف کوکائین یا مواد مخدرو مت‌آمفتامین ارتباط مستقیمی با ایسکمی روده دارند.

Comments are closed.