لیزر لند
لیزر لند , لیزر موهای زائد , لیزر مو , قیمت لیزر موهای زائد , کلینیک لیزر مو , کلینیک لیزر موهای زائد , کلینیک لیزر , قیمت لیزر مو , کلینیک تخصصی لیزر موهای زائد

علایم بیماری ایسکمی روده چیست؟

علایم بیماری ایسکمی روده چیست؟ : نشانه های ایسکمی روده به دو صورت حاد و مزمن بروز می کند. وضعیت افراد مبتلا به ایسکمی روده مختلف است، بنابراین با یک مورد از علایم و نشانه‌ها به تنهایی نمی توان تصمیم گرفت که فرد دچار ایسکمی روده است، برخی از الگوهای شناخته شده برای تشخیص ایسکمی روده وجود دارد.

درمان ایسکمی معده
درمان ایسکمی معده

علائم ایسکمی حاد روده :

  • درد ناگهانی شکم که امکان دارد خفیف و یا شدید می تواند باشد
  • نیاز به اجابت مزاج
  • حرکات روده‌ای مکرر
  • حساسیت یا بی‌حسی شکم
  • وجود خون در مدفوع
  • احساس تهوع و استفراغ
  • تب
  • سردرگمی روانی در افراد مسن

نشانه های ایسکمی مزمن

  • مشکل گرفتگی شکم که معمولاً در ساعات اول پس از خوردن غذا ایجاد می شودو یک تا سه ساعت طول می‌کشد.
  • درد شکم که به صورت مداوم در طول هفته‌ها یا ماه‌ها ایجاد می شود و به مرور بدتر می‌شود.
  • ترس از خوردن غذا به علت درد بعد آن
  • کاهش وزن به صورت ناخواسته
  • اسهال
  • ایجاد تهوع و استفراغ

از جمله شايعترين نوع ايسکمی روده‌ای ، می توان به ايسکمي کولون اشاره کرد. ایسکمی کولون اغلب به صورت ناگهانی با درد کمر شروع می شود همچنین سمت چپ شکم درد می کند و تمایل به دفع مدفوع فوری وجود دارد و یکی دیگر از نشانه ها بیرون آمد خون قرمز یا قرمز روشن با مدفوع در طول ۲۴ ساعت است. در بعضی از بیماران که مبتلا به ایسکمی کولون هستند در سمت راست روده درد شدید احساس می شود و همچنین درد ملایم کمر و شکم بدون خونریزی مقعدی بروز می‌کند.

درصد زیادی از بیماران مبتلا به ایسکمی کولون بهبود می‌یابند. درصد کمی از بیماران نیز دچار تنگی یا گانگرین خواهند شد. بیمارانی که مبتلا به ایسکمی کولون از نوع سمت راست روده‌ی بزرگ هستند، خطرناک تر هست و نیاز به جراحی در این بیماران بیشتر احساس می شود و میزان مرگ و میر نسبت به افراد دیگر که مبتلا به ایسکمی سایر قسمت‌های کولون هستند به نسبت بالاتر است.

بیشتر بیمارانی که مبتلا به ایسکمی حاد روده‌ی کوچک هستند درد شدید و ناگهانی در شکم خود احساس می کنند. در اوایل دوره بیماری شکم فرد مبتلا معمولاً نرم و صاف هست و حساس به لمس نیست. بیشتر بیمارانی که مبتلا به ایسکمی روده‌ی کوچک هستند دچار اسهال یا خونریزی رکتال نمی شوند. دردهای دوره‌ای این بیماری به آرامی گسترش می یابد و معمولاً زمانی درد ایجاد می شود که ایسکمی روده‌ی کوچک که به علت انسداد شریانی و ترومبوز هست. در برخی موارد درد شکم به طور خاص بعد از خوردن غذا در هفته‌ها تا ماه‌ها قبل از ترومبوز حاد ایجاد می شود.

بیشتر بخوانید : بیماری های گوارشی

بیمارانی که مبتلا به ایسکمی حاد روده‌ی کوچک هستند که از ترومبوز وریدی رنج می برند درد شکمی را احساس می کنند. درد ایسکمی حاد روده کوچک بیشتر متغیر است و اغلب کمتر از ترومبوز شریانی است. علایم دیگر ایسکمی حاد روده‌ی کوچک عبارتند از تهوع، استفراغ و اسهال ه که مراه با خون یا بدون آن بروز می کند. این بیماران اغلب قبل از وقایع ناگهانی علایم ظریفتر و کمتری دارند. اغلب بیمارانی که مبتلا به ترومبوز وریدی هستند در گذشته مشکلاتی از جمله لخته شدن خون را تجربه می کردند که به دلیل مشکلات لخته شدن خون خانوادگی یا بیماری‌هایی مانند سرطان، بیماری التهابی روده (IBD) یا لوپوس بروز می کرده در برخی افراد مصرف داروهایی سبب افزایش لختگی می شود مانند قرص ضد بارداری.

ایسکمی حاد روده‌ی کوچک که به علت اسپاسم عروق خونی توسط سایر بیماری‌ ها ایجاد می شود فردی که دچار ایسکمی حاد روده ی کوچک است مبتلا به نارسایی قلبی، فشارخون پایین، حمله قلبی یا آریتمی قلبی و ضربان قلب نامنظم هستند. فرد مبتلا دچار درد شکمی هست و خونریزی از رکتوم دارد.

ایسکمی مزمن روده‌ی کوچک یا همان آنژین روده‌ای به مدت 10 تا 30 دقیقه بعد از غذا خوردن درد ناخوشایندی در شکم تجربه می کنند. درد شکم بعد از خوردن غذا به قدری زیاد می شود که بیمار از خوردن غذا بترسد و همین سبب می شود که میزان وعده غذایی را کاهش دهد که در این صورت کمتر غدا می خورند و دچار کاهش وزن می شوند. این بیماری مانند سایر اختلالات ایسکمیک روده در طول مدت زمان طولانی به طور پیوسته شدید می‌شود.

درصورتی که درد ناگهانی و شدید شکم ایجاد شود حتما باید مراقبت‌های پزشکی فوری انجام شود. درد شدید به صورتی است که فرد در حالت نشسته و آسوده نمی تواند بنشیند این مورد یک اورژانس پزشکی هست که باید به سرعت پیگیری و بررسی شود.

Comments are closed.