لیزر لند
لیزر لند , لیزر موهای زائد , لیزر مو , قیمت لیزر موهای زائد , کلینیک لیزر مو , کلینیک لیزر موهای زائد , کلینیک لیزر , قیمت لیزر مو , کلینیک تخصصی لیزر موهای زائد

بیماری کرون در کودکان و نوجوانان

بیماری کرون در کودکان و نوجوانان : یکی از بیماری های مزمن روده که بیشتر قسمت های دستگاه گوارش را درگیر می کند بیماری کرون است. در اینجا منظور از مزمن یعنی این که مدت این بیماری بسیار طولانی است و فردی که دچار می شود معمولا تا پایان عمر این بیماری را به همراه دارد. مشکلی که در بیماری کرون در روده ایجاد می شود این است که در این بیماری تمام روده‌ی بزرگ، کوچک یا هر دو بسیار ملتهب و زخمی می‌شوند. علت اینکه زخم و خونریزی در این بیماری به وجود می اید به خاطر به خاطر التهاب و زخم های دیواره روده است.

بیماری کرون در کودکان و نوجوانان

یک نوع دیگر از بیماری کرون که در کودکان شناخته شده است بیماری کرون (CD) است. این بیماری التهاب روده ای که در قسمتای مختلف روده و یا سیستم گوارش کودک به وجود می آید ممکن است تا در یک یا چند قسمت از روده ایجاد می‌شود. بیماری های التهابی روده مثل بیماری کرون در کنار کولیت اولسراتیو، از گروه‌های بیماری التهابی هستند. درست است که این بیماری بیمار دوره ی طولانی را باید سپری کند اما با دارو این بیماری معمولا می توان کنترل کرد. در بسیاری از کودکان نیز مثل بزرگسالان بیماری کرون تشخیص داده شده است.

همان طور که در بخش های قبل درباره این بیماری گفتیم بیشترین تاثیر این بیماری در قسمت پایین روده‌ی کوچک که ایلئوم نامیده می‌شود، است ناگفته نماند که علاوه بر روده بر روی هر قسمت از دستگاه گوارش، از جمله مری، معده، دوازدهه، آپاندیس، روده‌ی بزرگ هم این بیماری تاثیر گذار است؛ و در بعضی از اوقات این بیماری حتی در قسمت دهان هم ایجاد شود.

بیشتر بخوانید : بیماری گوارشی

نام گذاری بیماری کرون بیشتر اوقات با توجه به مکانی که التهاب در آن جا وجود داشته باشد انجام می شود درباره سن مبتلا شدن به بیماری افراد ممکن است از 13 تا 30 سال به این بیماری دچار شوند؛ زیرا بیماری کرون در هر سنی ممکن است ظاهر شود. علاوه بر سایر مشکلاتی که این بیماری برای افراد دچار شده به وجود می آورد در کنار آن ها مشکلات و چالش هایی را برای کودکان و نوجوانان مبتلا به این بیماری را به وجود می اورد که ما در این مقاله شایع ترین نشانه‌های آن می پردازیم. درست است که این بیماری بسیار بیماری درد اور و مزاحمی است اما وقتی که کودکان دچار این بیماری باشند این باعث می شود تا رشد آن ها بسیار کند پیش برود، باعث ضعیف تر شدن استخوان ها، بلوغ دیر رس شود.

مهم ترین تاثیری که این بیماری روی کودک می گذارد این است که به خاطر نوع بیماری کودک از انجام بسیاری از فعالیت ها ناتوان می شود و تا حد از شرکت در فعالیت‌های لذت بخش منع می شود که این باعث می شود تا این بیماری در روحیه او بسیار تاثیر بدی را بگذارد. این بیماری علاوه بر مشکلات روحی و روانی در کودک تاثیر زیادی را در عملکرد روده او نیز می گذارد و باعث می شود عملکرد طبیعی روده مختل شودو جدی ترین اسیب را به بافت روده وارد کند که اسیب ها عبارتند از :

  • موجب انسداد روده می شود که علت آن هم ضخیم شدن دیواره روده است
  • زخم های ایجاد شده در لایه‌های عمیق دیواره‌ی روده
  • ناتوانی در جذب مواد مغذی از غذاهای هضم شده
  • مشکل در جذب ویتامین B12 و اسیدهای صفراوی در ایلئوم
  • سبب ایجاد فیستول در قسمت های مختلف روده یعنی در واقع از یک قسمت روده به قسمت دیگر
  • تشکیل فیستول در بافت‌های مجاور روده

شکل این علائم ممکن است که در بعضی از کودکان به صصورت خفیف و یا بسیار شدید بروز کند. بیشتر ک.دکانی که از بیماری کرون رنج می برند التهاب ممکن است که در قسمت پایین بدن ان ها باشد؛ و بسیاری دیگر از این کودکان دچار التهاب در بخش های مختلف روده خود هستند. التهاب ممکن است در بعضی از کودکان در قسمت روده باشد؛ و در برخی دیگر هم در اطراف روده‌ی کوچک این التهاب وجود داشته باشد که به شکل عمده ممکن اس تا در قسمت وسط jejunum و ileum نشان داده شود. کودکانی هم هستند که از وجود التهاب در معده رنج می برند که این تعداد به نسبت پایین روده بسیار کمتر است.

ما در این مقاله بر حسب محل درگیری شايع‌ترين علايم بيماری کرون را برای شما بیان می کنیم این علائم عبارتند از:

* روده‌ی کوچک :

اگر مشکل در ناحیه روده کوچک باشد باعث اسهال خیلی روان، درد شکمی شدید، حالت تهوع، استفراغ زیاد، کم کردن وزن، بی اشتهایی و کندی رشد بارزترین علائم کندی رشد است که این عارضه چندین سال قبل از علایم دیگر خودش را نشان می دهد.

* کولون :

اسهال، خونریزی همراه با موکوس، کمر درد شدید، فوریت دفع (حرکت روده)

* آنوس یا رکتوم :

درد در رکتوم، دفع دردناک، بروز خونریزی در رکتال

معمولا دوره علائم در کودکان و نوجوانان مبتلا به بیماری کرون به صورت 2 دوره است زیرا بسیاری از کودکان دارای دوره‌ای از علایم شدید و پس از آن دوره‌های بدون علایم هستند. در باره دوره بدون علائم باید بگوییم که این دوره سال ها و هفته ها به همبن شکل ادامه دارد و متاسفانه راهی برای تشخیص زمان بهبودی یا بازگشت علایم در آن وجود ندارد؛ و بسته به عوارض بیماری علائمی در موارد دیگر دیده می شود. برای مثال بیماری که دچار فیستول در ناحیه مقعد شده باشد ممکن است که عوارض آن در بخش رکتوم دیده شود مثل درد و تخلیه ترشحات در آن قسمت.

جدی ترین مشکلاتی که از عوارض بیماری کرون در روده و قسمت های دیگر بدن به وجود می آیند و هر کدام علائمی مشخصی را دارند عبارتند از:

* ناتوانی :

از ان جایی که بیشتر افرادی که به بیماری کرون مبتلا هستند دچار کمبود تغذیه‌ای هستند؛ و از شاخص ترین دلایل این مورد هم می توان به کم اشتهایی، نخوردن غذا از شدت درد و ناراحتی، جذب نشدن مواد مغذی توسط روده‌ به علت آسیب دیده روده

* کم خونی:

بارزترین علائم کم خونی در افراد شامل خستگیو ضعف، احساس ناراحتی و بی حالی است. از آن جایی که آهن که یکی از مهم ترین نیازها برای جذب گلبول های قرمز است به خاطر اسیب روده خوب جذب نمی شود و با خونریزی روده‌ای کم خونی به وجود می آید.

* آسیب روده :

شایع ترین موارد آسیب به دیواره روده است که در این صورت باعث بروز آبسه، انسداد روده، سوراخ شدن دیواره و در نهایت ایجاد فیستول شود. یکی از نشانه های بیماری کرون در بچه ها وجود آبسه‌ها و فیستول‌ها در اطراف حنجره آن ها است.

* سرطان کولون :

در بیشتر افرادی که دچار بیماری کرون هستند معمولا خطر ابتلا به سرطان روده‌ی بزرگ در آن افراد بیشتر از سایرین است. شروع سرطان در این نوع بیماری معمولا بعد از گذشت چند سال در فرد ظاهر می شود. در بیشتر افرادی که به این بیماری مبتلا هستند تمام علائم بیماری در روده نیست و حداقل یکی از علائم بیماری در خارج از روده مشاهده می شود.

* مشکلات رشد و توسعه:

ازدیگر مشکلات شایع در کودکان و نوجوانان که به بیماری کرون مبتلا هستند می توان به بلوغ دیررس و تاخیر در رشد و تکامل جنسی اشاره کرد که بیشتر محققان طی گزارش هایی که ثبت کرده اند دلیل این مشکل را فقر تغذیه‌ای می دانند.

* آرتروز :

یکی از شایع ترین نشانه های وجود بیماری کرون در خارج از روده درد مفاصل است که باعث تغییر در مفاصل می شود. عمده ترین مفاصلی که در این بیماری درگیر می شوند مفاصل باسن و پا و ستون فقرات می باشد.

 * مشکلات پوستی :

پوست هم در بیشتر موارد آسیب می بیند و از شایع‌ترین علامت پوستی که باعث قرمزی و برافروخته شدن پوست می شود اریتماتوز ندوموس است؛ که در بیماری کرون مشاهده می شود و معمولا در بیشتر کودکان بسیار کمتر از بزرگسالان اتفاق می افتد.

* زخم دهان :

یکی از اولین نشانه های بیماری کرون بروز زخم‌های دردناک در داخل دهان است که در فعالیت شدید بیماری رخ می دهد.

* مشکلات چشم :

خطرناک ترین بخش صورت ناحیه چشم است این بیماری می تواند در قسمت‌های مختلف چشم باعث تحریک، التهاب و دردناک شود. در بسیاری از اوقات تا حد زیادی روی بینایی اثر می گذارد و آن را مختل می کند.

* مشکلات ادراری :

از آن جایی که در این بیماری تعادل شیمیایی بدن دچار اختلال می شود و جذب و دفع به خوبی اجرا نمی شود یکی از شایع ترین مشکلاتی که در این بیماری رخ می دهد ایجاد مشکل در کلیه مشکلاتی مثل سنگ‌ها و عفونت ادراری مثانه شود.

* بیماری کبد و کیسه صفرا :

در افرادی که به این بیماری مبتلا هستند ممکن است مشکلات مختلفی را در دوره درمان به علت عوارض جانبی درمانی در کبد و کیسه صفرا به وجود بیاورد مهم ترین آن ها هپاتیت، کبد چرب، سنگ صفراوی و التهاب مجاری صفراوی است.

* لخته شدن خون غیر طبیعی :

معمولا بیشتر افرادی که دچار بیماری کرون هستند، از سایر افراد دیگر ریسک لخته شدن خون در رگ‌های خونی در ان ها بیشتر است.

* عوارض جانبی مرتبط با درمان :

از ان جایی که علائم هر دارویی متفاوت است و برای کنترل بیماری کرون نیاز به مصرف داروهای با دوز بالا و بسیار قوی نیاز است در صورت مصرف، این دارو ها بر سیستم‌ های مختلف بدن مثل کبد، کیسه صفرا، پانکراس، ریه‌ها، قلب و سیستم عصبی تأثیر خیلی زیادی را بگذارد.

در صورت مشاهده هریک از علائم در کودک بهتر است سریعا برای بررسی بیشتر به پزشک مراجعه کنید شاخص ترین علائم عبارتند از:

  • خونریزی مستقیم یا درد شدید در شکم یا رکتوم
  • اسهال مداوم یا مکرر
  • استفراغ
  • کاهش وزن غیر قابل توضیح
  • خستگی
  • درد مفاصل
  • رشد ناگهانی و تأخیر بلوغ است که سریعا باید تحت مراقبت پزشکی فوری و ارزیابی حرفه‌ای قرار بگیرد.

Comments are closed.