لیزر لند
لیزر لند , لیزر موهای زائد , لیزر مو , قیمت لیزر موهای زائد , کلینیک لیزر مو , کلینیک لیزر موهای زائد , کلینیک لیزر , قیمت لیزر مو , کلینیک تخصصی لیزر موهای زائد

علائم و نشانه های فیستول مقعد

علائم و نشانه های فیستول مقعد

درباره وجود و تشکیل فیستول در قسمت بالا توضیحات کاملی را ارائه دادیم و دانستیدی که فیستول یک بیماری محسوب می شود که نیاز به درمان دارد؛ و در بیشتر مواقع از جراحی های که انجام می شود فیستول رخ می دهد؛ و باعث به وجود آمدن تغییراتی در بدن می شود و باید گفت که این تغییرات که طی به وجود آمدن یک فیستول مقعد در بدن ایجاد می‌شود همیشه همراه با نشانه‌هایی در بدن بروز می کند.

علائم و نشانه های فیستول مقعد

البته این علائم و نشانه‌ها هم بر حسب مدت زمان گذشته از تشکیل یافتن فیستول و محلی که فیستول ایجاد شده است ممکن است که در بسیاری از افراد به اشکال متفاوتی ظاهر شوند. ما در این مقالع علائم و نشانه های فیستول مقعد را برای شما به شکل کامل و روشن شرح می دهیم این علائم و نشانه ها عبارتند از:

  • التهاب پوست اطراف مقعد
  • درد
  • خروج ترشحات بد بو از نزدیک مقعد
  • خروج ترشحات خون آلود و چرکی از نزدیکی مقعد
  • آبسه مقعد
  • تورم و قرمزی و التهاب و تب اطراف مقعد
  • بی اختیاری مدفوع
  • قابل رویت شدن سوراخ فیستول

التهاب پوست اطراف مقعد :

وقتی که بافت عضلات کف لگن دچار عفونت و چرک شود باعث تخریب بافتی می شود که بافت عضلات کف لگن به شکل ملتهب می شود و پوست ناحیه مقعد کاملا تحریک می شود و دچار خارش شدید می شود که در واقع تحریک پذیر شدن پوست اطراف مقعد و خارش آن به دلیل قرار گرفتن در معرض ترشحات است که از شایع ترین علائم است.

درد :

ممکن است در این حالت فرد هنگان نشستن و یا تغییر حالت در نشیمن گاه دچار احساس درد ثابت یا ضربان‌دار در مقعد و اطراف آن شود که این درد ها حتی با تغییر حالت در نشستن و حرکت، اجابت مزاج یا سرفه و عطسه هم بیشتر شود؛ که در این حالت شکل درد ها مثل دردهای سوزش و بریدگی است.

خروج ترشحات بد بو از نزدیک مقعد :

  اگر که فیستول در ناحیه نزدیک به مقعد و روی پوست باز شود این باعث می شود تا ترشحات بد بوی مقعدی که معمولا هم همراه با مدفوع است از ان قسمت سوراخ شده کنار مقعد به بیرون ترشح کند پس عامل بوی بد می شود.

خروج ترشحات خون‌آلود و چرکی از اطراف مقعد :

علاوه بر ترشحات بد بو، عفونت و خون‌آبه‌ی که در فیستول تولید شده درست از قسمتی که فیستول باعث سوراخ روی پوست شده است می‌تواند همراه با بوی بدی خارج شود که در بیشتر موارد پس از اینکه این ترشحات از بدن فرد خارج شدند مقدار زیادی از درد در فرد کاهش پیدا می کند.

آبسه‌ مقعد راجعه (مکرر) :

یعنی اینکه در مقعد فرد به طور مداوم ابسه تشکیل شود و این آبسه‌های تکرار شونده در ناحیه‌ی حساس مقعد یکی از اصلی ترین دلیل و نشانه های ایجاد فیستول مقعد است.

تورم و قرمزی اطراف مقعد و درجه حرارت بالا (تب) :

یکی از بارز ترین نشانه های عفونت تب است و اگر التهاب فیستول زیاد باشد و عفونت بالا برود باعث می شود که عفونت کل بدن را درگیر کند و فرد دچار تب و لرز شدید و احساس خستگی و کسلی شود و شایع ترین شکل ممکن هم وجود تورم در اطراف مقعد که به دلیل التهاب ناحیه شکل گرفته است.

بی‌اختیاری مدفوع :

در بیشتر افراد از نشانه های فیستول این است که فرد از نگه داشتن گاز روده ناتوان باشد و در برخی موارد هم ممکن است که فرد در کنترل مدفوع نتواند مقاومت کند.

قابل رویت شدن سوراخ فیستول :

در صورتی که فیستول در کناره مقعد بسیار شدید باشد و آن‌قدر پیشرفت کرده باشد که سوراخ های ایجاد شده با چشم در روی پوست نواحی اطراف مقعد به راحتی دیده شود.

تمامی این علائمی که در اینجا بیان شد از نشانه های بارز فیستول است شما اگر چنین احساس هایی را دارید و یا در صورتی‌ که از نشانه‌های که گفته شد را در خود تان احساس کردید، در اولین فرصت و برای جلوگیری از پیشرفت بیماری و برای بررسی و پیگیری و معالجه سریع باید به پزشک متخصص مراجعه کنید.

معاینه و تشخیص فیستول مقعد

درباره نشانه ها و علائم فیستول گفتیم که این علائم بسیار واضح و مشخص هستند و پزشک با دیدن این نشانه‌های واضح فیستول مقعد و با بررسی این نشانه ها و شرح حالی که بیمار از خودش می دهد و از برای اطمینان بیشتر از معاینات بالینی استفاده می کند و برای اینکه خیلی دقیق مطمئن شود بیمار می تواند در دقت داشتن در توضیح علایم پزشک را به حدس و گمان‌های نزدیک‌تری به بیماری برساند. بیشتر اوقات هم نشانه به طور کامل مشخص و نشان دهنده مشکل پیش آمده است مثل باز بودن سر فیستول از روی پوست که این اتفاق کاملا قابل مشاهده است.

بیشتر بخوانید : درمان خانگی فیستول

در تشخیص نوع دقیق بیماری بسیاری روش ها بای انجام شود و فقط مشاهده علائم نیست بلکه در بیشتر اوقات پزشک برای اطمینان بیشتر با معاینه‌ی انگشتی درون مقعد را بیشتر بررسی می کند کشیدن یا فشار دادن سر خارجی فیستول به بیرون زدن و دیده شدن منفذ داخلی آن کمک می‌کند تا به نشانه‌ای از فیستول دست پیدا کند. از ان جا که تورم و سرخی از علائم فیستول است دیدن این ترشحات فیستول یا قرمزی و یا سفتی آن در معاینه به تشخیص پزشک مکم زیادی می کند. در بیشتر اوقات برای بررسی خیلی دقیق وجود فیستول در ناحیه مقعد از روش های دیگری استفاده می کند این روش ها عبارتند از:

آنوسکوپی : پزشک با استفاده از این دستگاه و با این روش که یک وسیله‌‌ی کمکی برای بررسی درون مقعد است خیلی راحت می‌توان کانال مقعد را دقیق‌تر مشاهده کرد.

پروکتوسکوپ : برای دقت در بررسی مقعد از این دستگاه که وسیله‌ای است که به کمک آن معاینه داخل مقعد با دقت بیشتری مشاهده و بررسی می شود.

فیستولوگرافی : در این روش از اشعه ایکس و رادیوگرافی موقعیتمحل دقیق فیستول را مشخص می‌کند.

سیگموئیدوسکوپی : این دستگاه که برای دیدن درون روده راست و داخل معده کاربرد دارد و شکل ساختاری ان به این صورت است که یک لوله‌‌ی کوچک و باریک دارای نور است.

ماده حاجب : در این روش برای تشخیص بهتر از این ماده حاجب که متیلن رقیق است استفاده می شود روش استفاده به این صورت است که این ماده به داخل فیستول تزریق می‌شود و مزیت این ماده در این است که به پزشک کمک می‌کند تا موقعیت و مسیر فیستول را بهتر مشاهده کند. گاهی اوقات ممکن است رنگ این ماده‌ی حاجب به ندرت باعث بروز عوارض جانبی در بدن فرد شود.

سونوگرافی : در این روش هم برای تشخیص بهتر از پروپ سونوگرافی داخل مقعدی استفاده می کنند که خیلی راحت می توان درون مقعد را با دستگاه سونوگرافی مشاهده کرد.

تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) : در ام ار آی می توان تصویر تمامی بافت‌های بدن و ناحیه‌ی آسیب دیده را با کمک این سیستم که اشعه مغناطیسی و رادیویی را دارا است مشاهده کرد.

درباره نوع تشخیص های فیستول گفتیم اما در بسیاری موارد هم ممکن است که پزشک برای بررسی بیشتر دو سر فیستول از روش بیهوشی استفاده کند و سپس برای تشخیص بیشتر موضع از بررسی با روش های آزمایشگاهی و کولونوسکوپی برای بعضی از بیماری‌های مزمن کند، مانند:

  • عفونت‌های مقاربتی
  • سرطان رکتوم
  • بیماری التهابی روده: (زمینه ساز ایجاد فیستول در مقعد)
  • بیماری دیورتیکولی: ‌در بیشتر نقاط که دچار ضعف عضلانی هستند ممکن است باعث بیرون زدگی بافت روده شود که عفونی شدن آن می‌تواند به ایجاد فیستول کمک کند.

پزشک وقتی تمام روش های تشخیص را انجام دادو از وجود فیستول و نوع آن مطمئن شد حالا برای درمان لازم باید اقداماتی را انجام دهد. در بیشتر مواقع تنها راه درمان جراحی فیستول است.

 

Comments are closed.