لیزر لند
لیزر لند , لیزر موهای زائد , لیزر مو , قیمت لیزر موهای زائد , کلینیک لیزر مو , کلینیک لیزر موهای زائد , کلینیک لیزر , قیمت لیزر مو , کلینیک تخصصی لیزر موهای زائد

بیماری کرون در دوران بارداری

بیماری کرون در دوران بارداری : درباره بیماری کرون در بخش قبل گفتیم که این بیماری یکی از اختلالات التهابی روده (IBD) است که موجب ایجاد التهاب در دستگاه گوارش می شود. در این مقاله می خواهیم درباره بیماری کرون در بارداری مطالبی را برای شما بیان کنیم.

بیماری کرون در دوران بارداری

شاید بیشتر افرادی که از این بیماری رنج می برند و قصد بارداری را دارند به سبب داشتن این بیماری درباره باردرا شدن نگرانی هایی را داشته باشند پس اگر بیماری کرون دارید و در مورد داشتن فرزند فکر می کنید در جواب سوالاتی که در ذهن تان دارید باید بگوییم که خوشبختانه این بیماری هیچ مشکلی را برای باردار شدن ببرای فرد به وجود نمی اورد و هیچ دلیلی برای جلوگیری از بارداری نیست.

بیشتر بخوانید : بیماری کرون

پس زنان مبتلا به بیماری کرون نگران بچه دار نشدن نباشند، زیرا همان طور که گفتیم امکان بارداری سالم و طبیعی با وجود این بیماری وجود دارد. فقط در اولین گام برای بارداری شما باید برای داشتن یک بارداری سالم به پزشک متخصص مراجعه کنید تا با کمک پزشک همه چیز را به بهترین شکل مدیریت کنید؛ بنابراین همه خانم هایی که مبتلا به کرون هستند، قبل از اقدام به بارداری باید با پزشک خود مشورت کنند تا در این دوران بیماری را بهتر مدیریت کنند. شک نداشته باشید که پزشک برای شما برنامه ای را خواهد داد که شما با انجام آن اقدامات می‌توانید بارداری و فرزند سالمی را داشته باشید.

فراموش نکنید که شما باید در دوران بارداری تحت نظر متخصص زنان و متخصص گوارش خود باشید تا آن ها شما را ادامه راه بارداری برای به وجود نیامدن هیچ مشکلی همراهی کنند زیرا سلامت جنین و وضعیت بیماری شما در این دوران حتما باید کنترل شود. امروزه طی گزارش های که ثبت شده است اکثر زنان مبتلا به بیماری کرون دارای بارداری طبیعی و سالم بوده اند و از ان جایی که به طور مرتب تحت کنترل پزشک بودند بارداری برای آن ها بی خطر و مثل سایر افرادی که بیماری کرون نداشته اند شده است.

امکان مادر شدن در این بیمار پس غیر ممکن نیست و این افراد مبتلا به بیماری کرون باید صبر داشته باشند و بعد از بهبودی و خاموشی بیماریشان باردار شوند، در صورت فعال بودن بیماری کرون این برای مادر و جنین خطر دارد، بیشتر مطالعات نشان می دهد که در مادرانی که این بیماری در ان ها فعال است امکان سقط جنین بسیار بالا است و بیشتر مواقع به جز سقط ممکن است که دچار زایمان زودرس، نوزاد نارس و کم وزن شوند. بنابراین فراموش نکنید که تمام علائم خودتان را با پزشک در میان بگذارید. اگر شما در حین بارداری به طور مرتب با پزشک خود در ارتباط باشید نگرانی بابت بارداری تان و بیماریتان نداشته باشید.

در بیشتر مواقع کرون دستگاه گوارش را تحت تاثیر قرار می دهد و مهم ترین تاثیر ها را روی روده ها می گذارد. درباره علت ان همان طور که گفتیم هنوز چیز دقیقی در دسترس نیست اما مهم ترین عاملی که روی شدت ان تاثیر دارد استرس و اضطراب است در جدیدترین نتایجی که از مطالعات درباره تاثیر آن روز خانم های باردار انجام گرفته شد مشخص شد که ژنتیک نیز می‌تواند به توسعه این بیماری در یک زن باردار کمک کند. در بعضی از افراد، خوشبختانه شروع بارداری موجب این شده تا علائم بیماری کرون کاهش و بارداری تاثیر مثبتی را بر آن داشته باشد. از آن جایی که گاهی اوقات سیستم ایمنی بدن بیماران با شروع حاملگی سرکوب می شود.

برای همین برای بیشتر خانم های باردار در این هنگام مشخص می شود که تا حدودی زیادی بهبود یافته و عوارض کمتری در این دوران را تجربه کرده اند. در توضیح سرکوب سیستم اسمنی باید این جمله را بگوییم که این کار برای یک هدف بزرگ و آن هم پس نزدن جنین اتفاق می افتد. معمولا خانم های باردار در هنگام بارداری با نولید هورمون آرام بخش از انقباض زود رس جنین جلوگیری کنند پس برای همین سابقه‌ی حاملگی فرد را در برابر ابتلا به بیماری کرون در آینده محافظت می کند.

در قسمت قبل هم گفتیم که حاملگی این افراد با سایر افراد تفوتی ندارد و زنان مبتلا به IBD دارای حاملگی‌های طبیعی و زایمان مشابه با زنان بدون IBD هستند. درباره خانم های بارداری که کرون غیر فعال دارند خوشبختانه باید گفت که احتمال بروز سقط جنین در آن ها کم است. با این وجود، زنان مبتلا به بیماری کرون متعددی حاملگی‌های نامطمئن و مؤفقیت آمیز داشته‌اند، حتی زمانی که آنها در فازهای فعال IBD بودند.

بهتر است که با رعایت رژیم غذایی مناسب از کمبود وزن و مصرف ناکافی غذا در بارداری جلوگیری کنید زیرا کمبود وزن و مصرف کم غذا ها در باروری فرد تاثیر دارد. در بیماری کرون که باعث التهاب روده کوچک می شود این التهاب شدید می‌تواند بر عملکرد طبیعی تخمدان‌ها تاثیر گذار باشد و این اختلال ممکن است که باروری فرد را با مشکل روبه رو کند. درباره کنترل این بیماری در خانم های باردار باید بگوییم که کنترل بیماری در خانم های باردار بستگی به چند عامل دارد.

مهم ترین مسئله و قوی ترین عامل تعیین‌کننده سلامت دوران بارداری و نتیجه‌ی حاملگی، وضعیت بیماری یک زن در زمان بارداری است. در این مورد باید بگوییم که شانس خانم های باردار مبتلا به بیماری کرون حدود یک سوم است یا این افراد به حالت بهبودی می رسند و یا همان سطح فعال بیماری و یا ممکن است به وضعیت بدتری در دوران بارداری دچار شود. برای همین باید زیر نظر یک پزشک متخصص باید سعی شود که فعالیت بیماری حتما به حداقل برسد.

مطالب مرتبط با بیماری کرون در دوران بارداری :

Comments are closed.