لیزر لند
لیزر لند , لیزر موهای زائد , لیزر مو , قیمت لیزر موهای زائد , کلینیک لیزر مو , کلینیک لیزر موهای زائد , کلینیک لیزر , قیمت لیزر مو , کلینیک تخصصی لیزر موهای زائد

مصرف بیش از حد ویتامین ها چه عوارضی دارد

مصرف بیش از حد ویتامین ها چه عوارضی دارد : بیشتر مواد غذایی که امروزه استفاده ما از آن ها استفاده می کنیم حاوی ویتامین ها و مواد معدنی افزودنی است و به ندرت پیش می اید تا چیزی را که مصرف می کنیم مقدار کمی هم از این افزودنی ها را نداشته باشد حتی در بطری های آب معدنی هم می خوانیم که حاوی مواد معدنی، پس این موارد اضافه شده برای تامین ویتامین و املاح بدن ما است که باید از راه تغذیه تامین شود؛ و برای کسانی که از تغذیه مناسبی برخوردار نیستند معمولا بسیار مناسب است.

مصرف بیش از حد ویتامین ها

اما شاید تعجب کنید ولی همین ویتامین ها و مینرال ها، املاح معدنی اگر بیش از اندازه مصرف شوند ممکن است که اسیب جدی را به بدنتان وارد کنند.

بسیاری از افرادی که معمولا ویتامین ث یا روی را بیش از اندازه مصرف کنند ممکن است که به حالت سردرد و بی خوابی، تهوع و درد در معده و برهم خوردن دستگاه گوارش خود شوند؛ و در صورتی که فرد در دراز مدت از سلنیوم استفاده کند علاوه بر این ناراحتی تا ریزش موی او چند برابر می شود و در بیشتر مواقع هم ممکن است تا دچار اسیب های عصبی شود. به طور نرمال میزان استفاده و مورد نیاز یک فرد روزانه ۶۵ تا ٩٠ میلی گرم ویتامین ث است.

معمولا کسانی هم هستند که در مصرف قرص های ویتامین زیاده روی نمی کنند و همان دوز دارویی لازم را مصرف می کنند بازهم باید تاکید کرد که اگر روزانه از غلات غنی شده و مواد غذایی انرژی زا مصرف می کند و مکمل را هم می خورد باید بگوییم که ای افراد هم مصرف ویتامین شان بیش از مقدار مصرف است زیرا مواد غذایی که مصرف می کنند شامل ویتامین و مینرال است.

ما برای اینکه شما از بالا رفتن دوز مصرفی کم کنید دوز مکمل ها را برایتان شرح می کنیم

بررسی دوز مکمل ها

شاید از آن جا که همیشه از مزایای ویتامین ها و مواد معدنی شنیده ایم شاید باورتان نشود که مصرف بیش از اندازه این دارو ها باعث بروز بیماری های زیادی می شود توصیه ما برای شما این است که در مصرف مکمل ها به هیچ وجه زیاده روی نکنید و در ذهن تان داشته باشید که برای سلامتی داشتن بدن نیلز به اندازه کافی از این مواد دارد.

بهتر است که شما در اولین کاری که انجام می دهید به پزشک مراجعه کنید و اطلاعات دقیقی را درباره دوز مصرفی این داروها به دست بیاورید تا از عوارض استفاده بیش از حد در امان بمانید.

در مورد مولتی ویتامین ها باید بگوییم که مصرف روزانه بیش از یک مولتی ویتامین در طولانی مدت باعث به وجود آمدن آسیب های جدی و عوارض خطرناکی می شود. این عوارض به مولتی ویتامین های مربوط می شود که حاوی آهن یا کلسیم باشند. مسمومیت کلسیمی عوارضی مثل شکم درد، ضعف استخوان یبوست، نامنظم بودن ضربان قلب و افسردگی، دارد. آهن هم ممکن است در دراز مدت بر اثر مصرف زیاد باعث اختلال در روده و حتی اسیب کبدی و کما بشود.

اما در مورد سایر مولتی ویتامین ها باید بگوییم که به هیچ وجه نگران مصرف آن ها نباشید و علاوه بر ویتامین هایی که از مصرف غذاها و میوه ها می گیرید می توانید این مکمل ها را هم استفاده کنید.

نشانه های مصرف بیش از حد ویتامین

بیشتر کسانی که از ویتامین های D و A استفاده می کنند در صورت مصرف صحیح دچار هیچ مشکلی نمی شوند ولی کسانی که این ویتامین ها را بیش از حد مصرف کنند و دوز مصرفی ان ها بالا باشد بدون شک دچار مشکلاتی از این قبیل می شوند از ان جایی که ویتامین آ یک ویتامین محلول در چربی است و در کبد برای استفاده باید تجزیه شود دوز بالای این ویتامین برای بدن خطرناک است.

مصرف بالای ویتامین D باعث می شود کلسیم در خون زیاد شود و عوارضی که از مصرف بالای این قرص ممکن است روی دهد به این ترتیب است:

  • استخوان های فرد بسیار ضعیف می شود
  • ایجاد سنگ کلیوی
  • حالت تهوع زیاد
  • کلسیفیکاسیون بافت نرم

علائم عوارض جانبی مصرف بیش از حد ویتامین

  • اختلال در خواب
  • ایجاد اختلال در تمرکز و حافظه
  • بروز مشکلات عصبی که شامل سوزن سوزن شدن اندام ها می شود
  • تحریک پذیری

معمولا نگرانی هایی که امروز متخصصان تغذیه دارند از این است که تولید کنندگان مواد غذایی امروزه به جای اینکه در موادی که تهیه می کنند میزان دقیقی نمک و چربی و املاح و شکر را رعایت کنند در فکر اضافه کردن انواع ویتامین ها و مواد معدنی که ممکن است مصرف زیاد ان برای فرد خطر آفرین هم باشد هستند زیرا در این صورت فردی که با توصیه پپزشک باید دوز قابل قبولی از این ویتامین ها را مصرف کند اگر همین مقدار را در تغذیه روزانه خودش هم دریافت کند ممکن است بر اثر مصرف بالای این میزان ویتامین دچار مشکلاتی شود.

بیشتر بخوانید : تغذیه

3 ماده مغذی قابل تامل

  • ویتامین D
  • اسید فولیک
  • کلسیم

این 3 ماده غذایی از آن دسته ویتامین ها و املاحی هستند که به طور حتم شما در مصرف مواد غذایی روزانه مقداری از این ویتامین ها را وارد بدنتان می کنید.

ویتامین D :

این ویتامین از ان دسته ویتامین هایی است که معمولا در هر 4 نفر 3 نفر به کمبود این ویتامین دچار هستند و کمبود آن کاملا شایع است. پس برای تامین بدن از این ویتامین استفاده از مکمل این ویتامین، چیز زیاد بدی نخواهد بوطبقه گفته محققان حداکثر این دوز برای افراد بزرگسال 4000 است. پس توجه کنید که در صورت مصرف زیاد منجر به ورود کلسیم زیاد به خون و باعث ایجاد ضعف استخوان و ایجاد سنگ کلیه، حالت تهوع و مشکلات کلیوی می شود؛ و از همه مهم تر باعث مشکل قلبی شدید در فرد می شود.

اسید فولیک :

معمولا این نوع ویتامین امروزه به بیشتر مواد غذایی مصرفی افراد برای تامین کمبود اسید فولیک در مواد غذایی مثل آرد سفید، ماکارانی، برنج و بیشتر حبوبات غنی شده مورد استفاده قرار می گیرد. مصرف اسید فولیک برای خانم های باردار توصیه شده است زیرا در دوران بارداری کمبود این ماده در بدن بیشتر می شود. با مصرف اسید فولیک از نقص های نوزادان در هنگام تولد کم می شود. میزان دوز مصرفی برای بزرگسالان از اسید فولیک به گفته محققان روزانه در حدود 1000 میکروگرم است که معمولا این دوز مصرفی در تغذیه از موادی که اسید فولیک غنی شده در ان ها یافت می شود تامین کنید.

کلسیم :

درباره کلسیم می دانیم که مصرف این دارو می تواند ماده‌ای مفید برای تقویت و محکم کردن استخوان ها و دندان ها باشد. کلسیم در محصولات لبنیاتی همچون شیر، پنیر و ماست به وفور یافت می شود و این مواد لبنی منابع مشهود کلسیم می باشند. همان طور که می دانیم این ویتامین درواقع بیشتر درون بدن ما در استخوان ها و دندان های ما ذخیره شده است. مصرف مرتب کلسیم به ساخته شدن استخوان های جدید کمک می کند. دوز مصرفی لازم برای بزرگسالان 1000 میلی گرم است. مصرف بیش از حد این قرص می تواند جذب تعدادی از داروهای مصرفی را کم کند مخصوصا بیمارانی که مشکل قلبی عروقی دارند بهتر است تا درباره ان با پزشک تان مشورت کنید.

و در پایان نکته ای که باید به ان توجه کرد در مورد ویتامین B12 این مورد است که اگر دچار کمبود این ویتامین هستید باید برای درمان ان اقدام کنید زیرا کمبود ویتامین B12 سبب اسیب به سیستم های عصبی می شود و عوارض جبران ناپذیری دارد.

Comments are closed.