لیزر لند
لیزر لند , لیزر موهای زائد , لیزر مو , قیمت لیزر موهای زائد , کلینیک لیزر مو , کلینیک لیزر موهای زائد , کلینیک لیزر , قیمت لیزر مو , کلینیک تخصصی لیزر موهای زائد

چایی‏ های موثر در کاهش چربی شکم و فواید آن‏ها

معرفی چایی‏ های موثر در کاهش چربی شکم و فواید آن‏ها : بر طبق گزارش “Health line” (هلث لاین)، نوشیدن چایی دارای فواید بسیاری برای سلامت افراد است، از جمله فواید آن عبارت است از حفاظت از سلول‏های بدن در برابر آسیب‏ها و کاهش ریسک ابتلا به بیماری‏های قلبی.

یکی از معروف ترین و شناخته شده ترین چایی ‏ها، چای سبز است که حاوی مواد موثر برای بهبود سلامتی افراد است. همچنین این چایی، تاثیر شگفت انگیزی در کاهش وزن دارد.

چایی‏ های موثر در کاهش چربی شکم

نوشیدنی چای، یکی از محبوب ترین و دوست داشتنی ترین نوشیدنی‏ها در سرتاسر جهان است. این نوشیدنی معطر توسط برگ‏های گیاه Camellia Sinensis تهیه می‏شود، این گیاه، درختچه‏ای همیشه سبز در قاره آسیا است.

بر طبق گزارش “Health line” (هلث لاین)، نوشیدن چایی دارای فواید بسیاری برای سلامت افراد است، از جمله فواید آن عبارت است از حفاظت از سلول‏های بدن در برابر آسیب‏ها و کاهش ریسک ابتلا به بیماری‏های قلبی.

همچنین پژوهش‏هایی نشان داده است نوشیدن چایی ممکن است به کم کردن وزن و کاهش چربی وزن کمک می‏کند. این در شرایطی است که برخی از انواع چای در این زمینه بسیار موثرتر از سایر است. در ادامه مطلب، به آشنایی با برترین چایی‏ها در زمینه کاهش چربی شکم و وزن می‏پردازیم.

چای سبز

یکی از شناخته شده ترین چایی‏ها، چای سبز است که شامل فواید بسیاری برای سلامتی افراد است. این چایی یکی از موثرترین چایی‏ها برای کاهش وزن است. طبق شواهد محکم و معتبر علمی مصرف چای سبز به کاهش چربی شکم و کاهش وزن کمک موثر می‏کند.

در طی یک پژوهش در سال 2008، تعداد 60 نفر از افراد چاق به 2 گروه تقسیم شدند و هر گروه می‏بایست یک رژیم غذایی استاندارد را برای مدت 12 هفته رعایت می‏کرد. این رژیم غذایی به این گونه بود که گروهی از چای سبز و گروهی دیگر از دارونما استفاده می‏کردند.

در طول این مدت، بر طبق مطالعات، افرادی که از چایی سبز استفاده کرده بودند 3/3 کیلوگرم بیشتر نسبت به گروهی که از دارونما استفاده کرده بودند، وزن کم کردند.
تحقیقی دیگر نشان داده است افرادی که به مدت 12 هفته از عصاره چای سبز استفاده کرده بودند متوجه کاهش چشمگیر وزن بدن، چربی بدن و اندازه دور کمر در قیاس با گروه دیگر، شده بودند.

این شاید به دلیل آن باشد که عصاره چای سبز حاوی مقدار زیادی کاتچین و آنتی اکسیدان‏های طبیعی است که می‏تواند روی چربی سوزی و سوخت و ساز بدن اثر بگذارد.

چای پوئر

چای پوئر، نوعی چای سیاه رنگ چینی تخمیر شده است. معمولا این نوع چای را پس از صرف یک وعده غذایی می‏نوشند و طعمی شبیه به خاک دارد که با افزایش مدت نگهداری طعم آن بیشتر می‏شود.

برخی از مطالعات روی حیوانات نشان داده است که ممکن است چای پوئر روی کاهش تری گلیسیرید خون و همچنین قند خون تاثیر گذار باشد. علاوه بر این، تحقیقات در دو دسته حیوانی و انسانی نشان داده است که ممکن است این نوع چایی در کاهش وزن بسیار موثر باشد.

در طول یک پژوهش با حضور 70 مرد، شرکت کنندگان به 2 گروه تقسیم شدند که گروهی از عصاره چای پوئر و گروهی دیگر از دارونما استفاده کنند. پس از سپری شدن 3 ماه از تحقیقات، افرادی که از چای پوئر استفاده کرده بودند نسبت به گروهی که از دارونما استفاده می‏کردند، یک کیلوگرم بیشتر وزن کم کردند.

یک مطالعه دیگر روی موش‏ها مشخص کرد که عصاره چای پوئر دارای فواید ضد چاقی و توانایی جلوگیری از افزایش وزن است. پژوهش‏ها و تحقیقات انجام شده در مدت زمان اخیر، در مورد فواید عصاره چای پوئر بصورت محدود بوده و نیاز به تحقیقات بیشتر روی اثرات استفاده از این نوع چای است.

چای سیاه

چای سیاه نسبت به چای‏های دیگر همانند چای سبز، سفید و یا چای اولانگ اکسیداسیون بیشتری را تجربه می‏کند. به واکنش شیمیایی برگه‏های چایی که در زمان در معرض قرار گرفتن با هوا صورت می‏گیرد و منجر به تیره شدن برگ چای شده و باعث این ویژگی متمایز کننده در چای سیاه می‏شود، اکسیداسیون گویند.

طبق مطالعات انجام شده روی چای سیاه نشان می‏دهد که این چایی در کنترل وزن بسیار تاثیر دارد.

نتایج پژوهشی با حضور 111 نفر شرکت کننده نشان می‏دهد که مصرف 3 فنجان چای سیاه در روز، به مدت 3 ماه متوالی منجر به کاهش وزن و اندازه دور کمر در مقایسه با گروه کنترل ( که نوشیدنی کافئین دار دیگری مصرف می‏کردند) شده است.

برخی این نظر را دارند که تاثیرات ناشی از مصرف چای سیاه در کاهش وزن به دلیل وجود مقدار زیاد از فلاون‏ها (فلاون نوعی رنگدانه با خاصیت آنتی اکسیدانی است) در آن است.

همچنین نتایج پژوهشی دیگر که به مدت 14 سال با حضور 4280 نفر انجام شد، نشان می‏دهد افرادی که فلاون‏های بیشتری از غذاها و نوشیدنی‏های خود همانند چای سیاه، دریافت کرده‏اند از شاخص توده بدنی (BMI) کمتری نسبت به سایر افراد برخوردار بوده‏اند.

با این وجود، این پژوهش فقط ارتباط بین شاخص توده بدنی (BMI) و مصرف فلاون را بررسی کرده بود. می‏بایست تحقیقات بیشتری برای تاثیر گذاری عوامل احتمالی دیگر، انجام شود.

چای اولانگ

چای اولانگ، نوعی چای سنتی چینی است که مقداری اکسید شده و از نظر میزان رنگ و اکسیداسیون در جایگاهی در بین چای سبز و سیاه قرار می‏گیرد. این نوع چای، دارای طعم و عطری منحصر به فرد و میوه‏ای است، که این میزان از عطر و طعم با تغییر مقدار سطح اکسیداسیون ارتباطی مستقیم دارد. مطالعات متعددی نشان داده است که چای اولانگ در بهبود روند کاهش وزن از طریق تسریع فرآیند چربی سوزی و سوخت و ساز بدن، موثر است.

در طی یک پژوهش، 102 نفر از افراد مبتلا به اضافه وزن و چاقی به مدت 6 هفته، هر روز از چای اولانگ استفاده کردند. محققان دریافتند که استفاده از این نوع چایی به بهبود روند سوخت و ساز و چربی سوزی بدن و در نتیجه کاهش وزن کمک می‏کند. در شرایطی که می‏بایست تحقیقات بیشتری روی اثرات چای اولانگ در چربی سوزی و کاهش وزن صورت گیرد، ولی نتایج تحقیقات صورت گرفته تا به امروز نشان می‏دهد این چای بطور اختصاصی به کاهش وزن و چربی سوزی کمک می‏کند.

چای سفید

چای سفید کمترین مقدار از روند پردازش را تجربه کرده و هنگامی برداشت می‏شود که چای به اصطلاح همچنان جوان و نرسیده است. این نوع چای عطر و طعمی متمایز از سایر چای‏ها دارد. عطر و طعم این چای لطیف، معطر و کمی شیرین است. فواید و آثار این نوع چای بسیار مورد مطالعه قرار گرفته شده است که از جمله آثار آن می‏توان به بهبود سلامت دهان و دندان و کشتن سلول‏های سرطانی اشاره کرد. ضمن این که نیاز به انجام تحقیقات بیشتری روی این نوع چای است ولی چای سفید به چربی سوزی و کاهش وزن بدن کمک می‏کند. پژوهش‏های انجام شده نشان می‏دهد که این نوع چای همانند چای سبز حاوی مقدار زیادی از کاتچین‏ها است که به روند کاهش وزن کمک می‏کند.

علاوه بر این، نتایج پژوهش‏های آزمایشگاهی حاکی از آن است که عصاره چای سفید به افزایش تجزیه سلول‏های چربی کمک می‏کند و در شرایطی از تشکیل سلول‏های چربی جدید پیشگیری می‏کند. اما به این نکته باید توجه داشت که نتایج در آزمایشگاه حاصل شده است و نتایج آن روی انسان نامشخص است.

چای گیاهی

چایی‏های گیاهی بوسیله گیاهان دارویی، میوه‏ها و ادویه‏ها تهیه می‏شوند. این نوع از چایی‏ها، با نوع سنتی فرق دارند چون بطور طبیعی خالی از کافئین هستند و از برگ گیاه Camellia Sinensis تهیه نمی‏شوند. از جمله محبوب ترین چای‏های گیاهی می‏توان به چای زنجبیل، چای میوه گل رز، چای رویبوس و چای ترش اشاره نمود. ممکن است که مواد تشکیل دهنده و فرمولاسیون چای‏های گیاهی با هم متفاوت باشند، اما تحقیقات نشان می‏دهد این نوع چای‏ها در زمینه کاهش وزن و چربی سوزی می‏توانند موثر باشند.

در پژوهشی روی حیوانات، محققان به موش‏ها چای گیاهی خوراندند و دریافتند که وزن بدن موش‏ها کاهش یافته و استفاده از چای گیاهی به نرمال سازی سطوح هورمونی بدن‏شان کمک می‏کند.

چای رویبوس نوعی چای گیاهی است که می‏تواند در زمینه چربی سوزی موثر باشد. نتایج یک تحقیق آزمایشگاهی نشان داده است که این نوع چای باعث افزایش سوخت و ساز بدن شده و به جلوگیری از تشکیل سلول‏های چربی جدید کمک می‏کند.

Comments are closed.