لیزر لند
لیزر لند , لیزر موهای زائد , لیزر مو , قیمت لیزر موهای زائد , کلینیک لیزر مو , کلینیک لیزر موهای زائد , کلینیک لیزر , قیمت لیزر مو , کلینیک تخصصی لیزر موهای زائد

انواع داروها برای درمان ریزش مو و تقویت مو

انواع داروها برای درمان ریزش مو و تقویت مو : مو یکی از اعضای تاثیر گذار در چهره و زیبایی فرد می باشد . در این میان عده ای به ریزش مو میتلا هستند . و ادامه دار شدن این مشکل باعث نگرانی این افراد شده است . باید بگوییم که با وجود انواع داروها برای درمان ریزش مو و تقویت مو دیگر جای هیچ گونه نگرانی وجود ندارد . در ادامه ی این مقاله قصد داریم به معرفی انواع داروها برای درمان ریزش مو و تقویت مو بپردازیم .

اگر شما هم به مشکل ریزش مو مبتلا هستید ، می توانید به کلینیک لیزر مو مراجعه کنید . متخصصین در کلینیک کاشت مو ، دارای تخصص کافی در زمینه درمان ریزش مو بیماری های پوستی هستند . برای درمان ریزش مو از انواع روش های کاشت مو ، پی آر پی مو ، مزوتراپی و لیزر تراپی استفاده می کنند . متخصصین ما همچنین از یکسری داروها برای پیشگیری از ریزش مو و افزایش رشد مجدد موها استفاده می کنند .

ماینوکسیدیل موضعی

 

ماینوکسیدیل

ماینوکسیدیل موضعی با تحریک کردن و رشد موهای جدید از ریزش و نازک شدن موها جلوگیری می کند . استفاده از این دارو به افرادی که به انواع مختلف عارضه ریزش مو از جمله ریزش موی سکه‌ای ( که نوعی بیماری خودایمنی است ، که در اثر بروز آن سیستم ایمنی بدن به بافت‌های سالم بدن از جمله فولیکول‌های مو حمله می‌کند؛) طاسی‌های با الگوی مردانه و زنانه (که با عنوان آلوپسی آندروژنتیک هم شناخته می‌شود)؛ هیپوتریکوزیس (که یک بیماری نادر است و در اثر آن موهای بسیار ریزی بر روی پوست سر و بدن رشد می‌کند ) ، بیماری تلوژن افلوویوم (که در اثر آن موی سر به خاطر اختلال در چرخه تولید مو در بدن دچار ریزش می‌شود؛) آناژن افلوویوم یا ریزش موی سریع (که به علت استفاده از روش‌های درمانی خاصی مانند شیمی درمانی اتفاق می‌افتد)؛ و نیز برخی از اشکال ریزش موی ناشی از جراحت و جای زخم رنج می‌برند، مناسب می باشد .

چگونگی تاثیر این دارو برای درمان ریزش مو ، به خوبی شناخته نشده است . ولی استفاده از این داروها برای بسیاری از افراد نتایج رضایت بخشی را به دنبال داشته است . شما می توانید داروی ماینوکسیدیل را بدون نسخه هم تهیه کنید ، ولی توصیه ی ما به شما این است که برای کسب نتیجه ی اثر بخش و مطلوب با یک متخصص مو مشاوره داشته باشید . پزشک متخصص پوست و مو ، بعد از برگزاری جلسه ی مشاوره و مشاهده ی موهای شما ، می تواند علت ریزش مو را تشخیص داده و غلظت مناسبی از داروی ماینوکسیدیل (2 درصد یا 5 درصد) را برای شما تجویز کند . همچنین متخصص مو ، نحوه ی صحیح استفاده از این دارو را به شما خواهد گفت .

معمولا داروی ماینوکسیدیل به شکل کف یا مایع تولید می‌شود. برای کسب نتیجه ی دلخواه ، این دارو بایستی دو بار در روز و به طور مستقیم روی پوست سر مالیده شود . برای ضخیم و پرپشت شدن موها ، به زمانی حدود 4 ماه تا یک سال نیاز می باشد . ممکن است شما در اوایل دوره مصرف این دارو، ریزش موی بیشتری داشته باشید و حتی این ریزش مو تا یک یا دو ماه بعد ممکن است ادامه داشته باشد .

متخصص مو ، بعد از گذشت 6 ماه روند پیشرفت درمان و تأثیر دارو را ارزیابی می‌کند. پزشک برای این کار عکس‌های فعلی موی سر شما را با عکس‌هایی که در شروع دوره درمان گرفته شده است، مقایسه می‌کند و همچنین تعداد تار موهای جدید در واحد سطح پوست سر را شمارش می‌کند. در صورتی که نتایج کسب شده مورد رضایت شما باشد ، شما می توانید مصرف این دارو را تا زمانی که لازم باشد ، ادامه دهید . در صورت توقف مصرف دارو ، ممکن است ریزش شدید مو دوباره شروع شود .
استفاده از داروی ماینوکسیدیل به ندرت دارای عوارض بوده ، برخی از این عوارض عبارتند از : قرمزی و حساسیت پوست سر و رشد مو در صورت .

فیناستراید خوراکی

فیناستراید خوراکی برای درمان ریزش مو با الگوی مردانه و زنانه یا همان آلوپسی آندروژنتیک داروی مناسبی می باشد . مصرف این دارو بت تحریک و رشد موهای جدید ، سرعت ریزش موها را کاهش داده و موها را تقویت می کند . این دارو با جلوگیری از تولید هورمون از بین برنده فولیکول های مو ، از ریزش مو جلوگیری می کند . برای اثربخشی بیشتر این دارو ، بهتر است روزانه و سر ساعت مصرف شود . برای مشاهده ی نتیجه ی حاصل از مصرف داروی فیناستراید حدود 4 ماه الی یک سال زمان نیاز است ، و معمولا بعد از گذشت 4 ماه رشد موها بیشتر می شود .

بعد از گذشت حدود 6 ماه ، پزشک متخصص روند درمان را مورد ارزیابی قرار می دهد ، تا از مفید بودن ادامه ی مصرف دارو اطمینان حاصل کند . در صورت کسب نتایج مطلوب می توان دارو را تا رسیدن رشد و تراکم موها به حد مطلوب ادامه داد . ولی با توقف مصرف دارو ممکن است ؛ ریزش مو دوباره شروع شود .

داروی فیناستراید به ندرت دارای عوارض می باشد ، که برخی از آن ها عبارتند از اختلال نعوظ و افسردگی .

داروهای آنتی‌آندروژن

داروهای آنتی‌آندروژن‌ها فعالیت هورمون‌های آندروژن را متوقف می کنند . آندروژن‌ها هورمون‌های جنسی هستند که با تخریب فولیکول‌های مو ، به موها صدمه زده و باعث ریزش مو می شوند . داروهای آنتی‌آندروژن همچنین قادرند ، ریزش مو با الگوی زنانه که با عنوان آلوپسی آندروژنتیک نیز شناخته می‌شود را در خانم‌ها متوقف کنند.

برای تهیه ی داروهای آنتی‌آندروژن نیاز به نسخه پزشک می باشد . این داروها شامل اسپیرونولاکتون و کنتراسپتیوها یا همان قرص‌های ضد بارداری حاوی استروژن می باشند . تاثیر داروهای آنتی‌آندروژن معمولاً حدود 4 ماه بعد از شروع مصرف ظاهر می شود . استفاده از این دارو به صورت درازمدت برای جلوگیری از ریزش مجدد موها ضروری است .

عوارض ناشی از مصرف داروهای آنتی‌آندروژن ، شامل اختلال در سیکل قاعدگی و خواب‌آلودگی است . بانوانی که قصد باردار شدن دارند ، نباید از این داروها استفاده کنند .

داروهای کورتیکواستروئید

کورتیکواستروئید

علت برخی از انواع ریزش مو بیماری‌های خودایمنی می‌باشد . درمان این گونه موارد متفاوت از درمان ریزش مو ناشی از اختلالات هورمونی می باشد .بیماری خودایمنی به شرایطی گفته می‌شود که در پی آن، سیستم ایمنی بدن به بافت‌ها و اندام‌های سالم از جمله به پوست و فولیکول‌های مو حمله کرده و در برخی موارد فولیکول‌های سالم مو را به طور کامل از بین می‌برد.

استفاده از داروهای کورتیکواستروئیدی برای درمان بیمارانی که به ریزش موی سکه‌ای (آلوپسی آره آتا)، لیکن پلان و لوپوس اریتماتوی دسکوئید دچار هستند ، مناسب می باشد . این داروها سیستم ایمنی بدن را سرکوب کرده و اثرات ناشی از بیماری‌های خودایمنی را مختل کرده و باعث رشد مجدد موها می شوند . استروئیدها به صورت محلول‌های خوراکی یا تزریقی تولید می‌شوند و برای تهیه آنها حتماً به نسخه پزشک نیاز است. بعد از مراجعه پزشک متخصص مو بهترین داروی کورتیکواستروئیدی و روش استفاده ی آن را بر اساس سن شما و شدت علائم عارضه تعیین می‌کند .

استفاده از یک کرم استروئیدی موضعی بر روی پوست سر یا بدن در محل بروز علائم عارضه ، برای کودکان مبتلا به عارضه ریزش موی سکه‌ای مناسب است . در بزرگسالان ممکن است که متخصص مو، داروی استروئیدی را به پوست سر یا بدن تزریق کند. در هر جلسه درمانی ممکن است تا 80 تزریق در محل لکه‌های طاسی انجام شود.

جلسات درمانی با داروهای استروئیدی هر 4 تا 6 هفته یک بار می باشد . نتیجه ی حاصل از استفاده از این داروها ، و رشد مجدد موها از یک تا دو ماه بعد از شروع درمان می باشد . پزشک متخصص مو ، نوع خوراکی این داروها را در مواردی که موهای شما رشد نکند و یا شما نتوانید سوزن‌های مورد استفاده برای تزریق استروئید را تحمل کنید، برای مدت 8 تا 10 هفته برایتان تجویز می کند. در صورت عدم مشاهده ی نتایج قابل محسوس بعد از حدود 6 ماه روند درمان بایستی متوقف شود .

داروهای کورتیکواستروئید موضعی و تزریقی خالی از عوارض نمی باشند . برخی از عوارض جانبی ناشی از مصرف این داروها عبارتند از : حساسیت و خارش پوست سر که می‌تواند منجر به زخم شدن آن شود، نازک شدن پوست سر و قرمزی یا پُف کردن صورت می‌باشد. همچنین مصرف نوع خوراکی این داروها ممکن است ، سیستم ایمنی بدن را تضعیف کرده و توانایی بدن در مبارزه با عفونت‌های ویروسی یا باکتریایی را کاهش دهد .

داروهای ضد قارچ

همانگونه که قبلا نیز اشاره کردیم ، ریزش مو علت ها و دلایل مختلفی دارد . در صورتی که متخصص مو تشخیص دهد که ، ریزش موی شما به علت یک عفونت قارچی به نام تینه‌آ کپیتیس یا طاسی با الگوی کرم حلقوی ringworm) ) می باشد، یک داروی ضد قارچ برایتان تجویز می‌کند . این دارو را بایستی به صورت خوراکی و هر روز مصرف کنید. یک الی دو ماه زمان برای مشاهده نتایج و آثار مصرف این دارو نیاز است ، و درمان با این دارو هم تا از بین رفتن کامل قارچ و معمولا تا چندین ماه باید ادامه داشته باشد . در صورتی که بعد از بروز علائم ، بلافاصله درمان شروع شود ، رشد مجدد موها نتایج بسیار خوبی به همراه خواهد داشت .

مصرف داروهای ضد قارچ دارای یکسری عوارض جانبی مانند خارش و جوش‌های پوستی، اسهال و درد شکمی (معده) می باشد.

سایر داروها

برای درمان بسیاری از انواع ریزش مو و کسب نتایج دلخواه بایستی از ترکیبی از داروهای مختلف برای درمان استفاده کرد . در برخی موارد ممکن است متخصص مو ، برای جلوگیری از هجوم سیستم ایمنی بدن به سلول‌های سالم مو داروهای آنتی‌بیوتیک تجویز کند . همچنین ممکن است برای کاهش التهاب پوست سر داروهای ضد مالاریا را برای شما تجویز کند. پزشک متخصص موی شما ا در مورد هر یک از این داروها و مزایا، خطرات و عوارض احتمالی این داروها را به طور کامل به شما توضیح می دهد .

Comments are closed.