لیزر لند
لیزر لند , لیزر موهای زائد , لیزر مو , قیمت لیزر موهای زائد , کلینیک لیزر مو , کلینیک لیزر موهای زائد , کلینیک لیزر , قیمت لیزر مو , کلینیک تخصصی لیزر موهای زائد

مشکلات جراحی بینی کج و یا پیچ خورده چیست

مشکلات جراحی بینی کج

مشکلات جراحی بینی کج و یا پیچ خورده چیست : وجود هماهنگی‌ و تقارن در بین اجزای صورت از نظر زیبایی شناسی دارای اهمیت فراوان می باشد. در بین اعضای صورت که تقارن بسیار مهم است بینی نقش مهمی در زیبایی دارد و بسیار حائز اهمیت است . بسیاری از افرادی که بینی شان شکسته و یا پیخ خوردگی دارد نیاز به عمل جراحی بینی دارند. و یا آنهایی که قبلا عمل کرده اند و هنوز بینی شان کج است به دنبال عمل های دوم و یا سوم هستند.

مشکلات جراحی بینی کج
مشکلات جراحی بینی کج

مشکل بینی کج چیست؟

مشکل کجی بینی به این شکل است که بینی‌ نسبت به محور طولی یعنی‌ خطی‌ فرضی‌ که صورت را به دو نیمه چپ و راست تقسیم می‌کند زاویه و قسمتی‌ یا قسمت‌هایی از آن دارای انحراف است که در این حالت در بینی می تواند شکل کمانی یا سینوسی وجود داشته باشد. در اثر ضربه، ممکن است یک طرف بینی‌ فرو رفتگی داشته باشد و ظاهر بینی‌ کج به ‌نظر برسد.

اصلاح بینی کج یا پیچ خورده یکی از بزرگترین چالش ها در زمینه ی سپتورینوپلاستی را در مقابل ما قرار می دهد. دلایل بسیاری برای کجی و پیچ خوردگی بینی وجود دارد، اولین وظیفه ی جراح تشخیص علت کجی بینی و تنظیم برنامه ی درمانی مناسب است. پس در این شرایط پزشک باید قادر باشد که علت را به دقت تشخیص دهد تا به وسیله ی آن بتواند برنامه ای برای یک جراحی درست و مناسب ترتیب دهد. برنامه ی درمانی باید به گونه ای باشد که در آن تعادل، تناسب، تقارن و اصلاح عملکرد بینی در نظر گرفته شود برای اینکه درمان بینی، مناسب و موثر واقع شود.

علت بینی‌ کج و پیچ خورده می تواند عوامل ارثی بوده و مشکلات ژنتیکی در فرد این هماهنگی‌ بین مرکز رشد استخوان و غضروف بهم بزند. با افزایش سن در بیمار بینی‌ کج و پیچ خورده خودش را نشان می دهد و در اکثر افراد دچار این مشکل بینی‌ به یک سمت کج شده و کمی تاب در آن مشاهده می شود. آشنایی با بینی کج و علت های آن، کمک بسیاری در فهم ناهنجاری های آناتومیکی مرتبط، می کند. در بینی های نامتقارن معمولا استخوان یک سوم بالای بینی یا غضروف دو سوم پایین بینی انحراف دارد. انحراف در محور عمودی بینی اغلب به شکل یک تابع سینوسی در می آید. در این گونه موارد نوک بینی هم می تواند در مرکز تقارن قرار داشته باشد هم می تواند در مرکز تقارن قرار نداشته باشد.

علت کج شدن یا پیچ خوردگی بینی چیست؟

  • انحراف خارجی بینی
  • پیچ خوردگی استخوان بینی
  • پیچ خوردگی غضروف بینی
  • انحراف داخلی یا سپتوم بینی
  • مسئله ارثی
  • شرایط محیطی مانند ضربه به بینی

در جلسه ی مشاوره با دکتر چه ارزیابی هایی برای بینی انجام می شود؟

در جلسه ی مشاوره بینی شما هم از لحاظ زیبایی و کاربردی به خوبی ارزیابی می شود. در اکثر موارد تشخیص به سادگی‌ امکان پذیر است ولی‌ گاهی نیاز به گرفتن رادیوگرافی یا سی تی اسکن است. در کودکان برای ارزیابی بینی باید دقت بسیاری صورت پذیرد چون در برخی‌ از آنان تشخیص مشکل است. در معاینات باید دقت زیادی به داخل بینی و اشکالاتی همچون انحراف تیغه میانی و سینوزیت داشته باشیم.

بینی کج یا پیچ خورده را می توان به این شکل نیز توصیف کرد که محور عمودی بینی در خط میانی قرار نمی گیرد. شایع ترین دلیل پیچ خوردگی، ضربه به بینی است. پل بینی یا نوک بینی ممکن است به یک طرف صورت منحرف شده باشد. ممکن است هر دو مورد با هم اتفاق بیفتند.

علاوه بر انحراف ظاهری که باید بهبود پیدا کند باید دقت شود که از لحاظ عملکرد تنفسی هم بهبود یابد زیرا بیماران اغلب از انسداد یک طرف بینی شکایت دارند. در نتیجه این خیلی مهم است که انحراف بینی فقط از لحاظ ظاهری اصلاح نشود بلکه عمکرد تنفسی هم بهبود یابد.

مشکلات تنفسی و انسداد بینی بسیاری از بیماران به خاطر شکستگی سپتوم بینی و افتادگی طاق داخلی بینی است.

بیشتر کسانی که برای بینی کج یا پیچ خورده به جراحی ترمیمی نیاز دارند ( رینوپلاستی )، مشکلی با استخوان بینی شان ندارند، بلکه مشکل آن ها با غضروف بخش میانی بینی شان است که قبلا به عنوان طاق وسطی بینی به آن اشاره شده است.

جراحی بینی کج سخت است یا نه؟

همان‌گونه که گفته شد، کجی و پیچ خوردگی بینی‌ بخصوص اگر از زمان کودکی باشد، مسأله پیچیده ایست. باید به این‌گونه بیماران آگاهی‌ داده شود که ممکن است نتوان تمام اشکالات را از میان برد و یا امکان عمل مجدد در پاره‌ای از موارد وجود دارد. چنانچه بیمار انتظارت معقولی داشته و در ضمن جراح مجرب با نهایت دقت این جراحی بینی را انجام دهد می‌توان احتمال رسیدن به نتیجه‌ دلخواه را در اکثر موارد داشته باشیم.

رینوپلاستی

بیشتر نافرمی های بینی کج، شامل نافرمی های بین استخوان بینی که قسمت بالایی بینی را تشکیل می دهد و غضروف های بینی در طاق وسط بینی است.

طاق وسطی بینی بسیار به ضربه حساس است چون غضروف های این قسمت به راحتی می توانند از استخوان بینی جدا شوند.

بنابراین، اگر استخوان بینی در بخش میانی قرار گرفته باشد اما غضروف ها از استخوان جدا شده باشند، بینی از نظر زیبایی شناختی کج به نظر می رسد.

اگر غضروف های نوک بینی در یک موقعیت کج قرار گرفته باشند، سپتوم بینی و غضروف های نوک بینی دوباره به گونه ای بازسازی می شوند که کل بینی با هر قسمت از بینی هم تراز شود.

در جایی که استخوان بینی هنوز کج و نامتقارن مانده، لازم است که استخوان بینی دوباره شکسته شود (جراحی استئوتومی)- برای این جراحی نیاز است که استخوان بینی از سمت چپ و راست شکسته شود تا بتوان آن را دوباره به بخش میانی برگرداند و تعادلی بین همه ی قسمت های بینی برقرار کرد.

با آناتومی بینی کج آشنا شوید

سپتوپلاستی

در بیشتر موارد (نه همه ی موارد) بینی کج یا پیچ خورده با انحراف سپتوم بینی نیز همراه است. به همین دلیل بیماران اغلب از انسداد یک طرفه ی بینی شکایت دارند. این ساختار باید صاف شود تا انحراف به طور موثر درمان شود.

استئوتومی

استئوتومی به معنای شکستن استخوان بینی است. در بینی کج، با کمک جراحی استئتومی می توان انحراف بینی را برطرف کرد. جراحی استئوتومی در موارد دیگری مانند صاف کردن انحراف پل بینی و برداشتن قوز بینی نیز کاربرد دارد.

تکنیک های موجود برای اصلاح کجی بینی

تکنیک استفاده شده برای اصلاح بینی کج یا پیچ خورده ی یک بیمار به دلایل کجی یا پیچ خوردگی بینی بستگی دارد. بینی می تواند در سه مقطع دچار انحراف شود:

  • یک سوم بالایی :  بخش استخوانی بینی را تشکیل می دهد
  • یک سوم میانی : پل بینی را تشکیل می دهد که از غضروف تشکیل شده است
  • یک سوم پایینی :  نوک بینی را تشکیل می دهد.

برای تشخیص پیچ خوردگی بینی باید هر سه قسمت معاینه شود. بسته به شدت تغییرات در هر قسمت از بینی، جراح یک برنامه ی درمانی ترتیب می دهد که همه ی قسمت های بینی به خوبی در نظر گرفته شده است. یک برنامه ی درمانی ساده برای یک پیچ خوردگی ساده و یک برنامه ی سخت برای یک پیچ خوردگی سخت در نظر گرفته می شود. برنامه دقیقی که جراح برای جراحی بینی ارائه می دهد کمک شایانی به موفقیت جراحی می کند.

در کجی‌هایی که به‌ دلیل ضربه حاد ایجاد شده باشند، معمولا جا اندازی و گچ گرفتن کافیست ولی‌ صاف کردن یک بینی‌ کج که زمان زیادی از ان گذشته از موارد مشکل رینوپلاستی است. هدف از جراحی بهبود بخشیدن تنفس و ظاهر بینی‌ است. جراح باتجربه آنالیز دقیقی‌ از اوضاع خارج و داخل بینی‌ به‌ عمل بینی می‌آورد و سپس طرحی را برای اصلاح و ترمیم ضایعات آن برمی‌گزیند. تکنیک‌ها و روش‌ها در این جراحی با جراحی بینی‌‌های معمولی تفاوتی‌ فراوان دارد. مهمترین قسمت رسیدگی به وضع تیغه بینی است که گاهی نیاز به ترمیم با گرافت‌های غضروفی دارد. علاوه بر اصلاح کجی و پیچ خوردگی، جراح باید مطمعن باشد که استحکام بینی‌ برای سالیان طولانی تضمین شده باشد.

Comments are closed.