لیزر لند
لیزر لند , لیزر موهای زائد , لیزر مو , قیمت لیزر موهای زائد , کلینیک لیزر مو , کلینیک لیزر موهای زائد , کلینیک لیزر , قیمت لیزر مو , کلینیک تخصصی لیزر موهای زائد

کنترل سوء تغذیه مادران در دوران بارداری

کنترل سوء تغذیه مادران در دوران بارداری : دوران بارداری یکی از دوران بسیار حساس است و تغذیه در این دوران هم برای سلامت جنین و هم سلامت مادر از اهمیت ویژه ای برخوردار است . در دوران بارداری مادران باید به طور طبیعی به دلیل رشد جنین افزایش وزن داشته باشند .از این رو مادران در این دوران بایستی به تغذیه ی خود اهمیت زیادی قائل شوند تا خدای ناکرده دچار سوء تغذیه نشوند و نوزادی سالم با وزن خوب به دنیا بیاورند . در دوران بارداری و به خصوص در ماه های اولیه به دلیل ویار مادران بایستی یکسری نکات در مورد تغذیه رعایت کنند ، چرا که این موضوع باعث کاهش وزن مادران شده و وزن گیری آن ها را مختل می کند .

سوء تغذیه مادران در دوران بارداری

اگر مادری متوجه وزن گیری کمتر در دوران بارداری شد بایستی به دنبال راه حلی برای درمان باشد . با درمان و رعایت برنامه ی تغذیه ای مناسب و پیدا کردن علت سوء تغذیه می توان آن را برطرف کرد و عوارض ناشی از سوء تغذیه را براى مادر و جنین را از بین برد . علاوه بر پیدا کردن علت ایجاد سوءتغذیه، رعایت یکسری اصول تغذیه ای در به دنیا آمدن نوزادی سالم کمک زیادی می کند . در ادامه ی این مقاله قصد داریم به بررسی عوامل مرتبط با سوء تغذیه کم وزنی پرداخته و اصول تغذیه صحیح را به شما معرفی کنیم .

عواملی که درسوء تغذیه کم وزنى دخالت دارند ، عبارتند از :

  • حاملگی قبل از سن 18 سالگی ممکن است ، مشکلاتی از جمله سوء تغذیه کم وزنی را به دنبال داشته باشد . لذا حاملگی قبل از سن 18 سالگی توصیه نمی شود .
  • قد کمتر از 150 سانتی متر
  • BMI کمتر از 18/5 پیش از دوران بارداری
  • در صورتی که مادر چند قلو داشته باشد ممکن است ، به مشکل سوء تغذیه کم وزنی دچار شود .
  • حاملگی پشت سر هم و با فاصله ی کمتر از سه سال منجر به سوء تغذیه کم وزنی می شود .
  • توجه به خرافات و باورهای نادرست تغذیه ای مشکل ایجاد می کند .
  • بیماری های عفونی مانند سل و مالاریا
  • ناآگاهی مادران از اصول تغذیه ای صحیح در دوران بارداری
  • محرومیت اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی مشکل سوء تغذیه کم وزنی را به دنبال دارد .
  • دسترسی نداشتن به خدمات و مراقبت های بارداری مشکل سوء تغذیه کم وزنی را به دنبال دارد .
  • بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبى، کلیوى، دیابت و فشارخون بالا
  • مادران در دوران بارداری بایستی استراحت کافی داشته باشند ، عدم استراحت کافی ، کار شدید در منزل یا بیرون از منزل مشکل سوء تغذیه کم وزنی را در پی خواهد داشت .
  • مصرف سیگار ، الکل ، دخانیات و اعتیاد به مواد مخدر
  • کم خونی و هموگلوبین کمتر ازg/dl 11 در سه ماه اول و سوم و کمتر از در g/dl 10/5 سه ماهه دوم

مطالعه کنید : تغذیه و سلامتی

اصول تغذیه صحیح در دوران بارداری و در صورت بروز سوء تغذیه کم وزنی

  1. تا جایی که می توانید مصرف پروتئین زیاد را در برنامه ی تغذیه ای خود قرار داده و از حبوبات ، گوشت قرمز ، مرغ و ماهى، پودر شیر خشک، پنیر، ماست چکیده، مغزها و تخم مرغ بیشتر استفاده کنید .
  2. کربوهیدرات ها را در برنامه ی تغذیه ای خود وارد کرده و در غذاهایتان از آن استفاده کنید . روزانه 7 الی 11 واحد نان و غلات استفاده کنید . استفاده از پوره ی سیب زمینی و جوانه ی گندم بسیار مفید است . شما همچنین می توانید استفاده از انواع آرد ها ، نشاسته ها و رشته ها در برنامه ی غذایی خود بگنجانید . غذاها را از لحاظ کربوهیدرات غنى کند.
  3. تا جایی که م توانید در غذاهای خود از مغزها ، کره و خامه وروغن زیتون استفاده کنید ، این کار باعث غنی شدن غذاهای شما از کالری می شود .
  4. به جای گوشت از جایگزین هاى مناسب مانند ما کارونى با پنیر، یا استفاده از کشک در غذاهایى مثل آش، کشک بادمجان، حلیم بادمجان استفاده کنید و یا اینکه از تخم مرغ که سرشار از پروتئین است در انواع غذاها و سوپ ها استفاده کنید .
  5. از نمک در غذاها به میزان حداقل استفاده کنید و حتما از نمک یددار و تصفیه شده استفاده کنید .
  6. در غذاهای خود ازمخلوط حبوبات و غلاتاستفاده کنید. شما می توانید از حبوبات در انواع پلوهاى مخلوط مثل عدس پلو و یا لوبیا پلو، ماش پلو، عدسى با نان، خوراک لوبیا با نان، استفاده کنید .
  7. در میان وعده های غذایی خود روزانه حداقل ۳-۲ لیوان از آب میوه هاى طبیعى و خانگى استفاده کنید .
  8. 2 الی 3 بار در هفته ماهی مصرف کنید .
  9. میان وعده هاى غذایى مقوى نظیر سوپ غلیظ، پوره سیب زمینى با پنیر و یا گوشت مرغ، ساندویچ تخم مرغ، ماست چکیده، بستنى، فرنى، شیربرنج، شله زرد و… در برنامه ی تغذیه ای خود بگنجانید .
  10. استفاده ازسبزى هاى پخته (نخودفرنگى، هویج، سیب زمینى، کدو، بادمجان، گل کلم، لوبیا سبز، کرفس، لبو و…) و یا پوره آن ها در کنار غذا توصیه می شود .
  11. سعی کنی از غذاهای خوش هضم استفاده کرده غذاهاى بد هضم و ناراحت کننده را از برنامه غذایی خود حذف کنید و سعی کنید برنامه ی غذایی تان متنوع باشد .
  12. مصرف شیر ، ماست و انواع لبنیات در دوران بارداری فراموش نشود .

Comments are closed.