لیزر لند
لیزر لند , لیزر موهای زائد , لیزر مو , قیمت لیزر موهای زائد , کلینیک لیزر مو , کلینیک لیزر موهای زائد , کلینیک لیزر , قیمت لیزر مو , کلینیک تخصصی لیزر موهای زائد

تغذیه و کاهش تری گلیسیرید خون

تغذیه و کاهش تری گلیسیرید خون : بهتر است که در ابتدا تری گليسريد را اینگونه تعریف کنیم تری گلیسیرید، رایج ترین نوع چربی در بدن که عوارض زیادی برای سلامتی افراد دارد نوعی چربی است که وقتی بدن ما بر اثر پرخوری و رعایت نکردن رژیم غذایی کالری بیش از اندازه را مصرف کند این کالری به تری گلیسیرید تبدیل می شود؛ و محل ذخیره سازی این چربی ها در سلول است. در واقع تری گليسريدها در بدن به عنوان يک منبع ذخيره انرژی برای بدن ما عمل می کنند.

تغذیه و کاهش تری گلیسیرید خون

بدن برای سوخت و ساز و وقتی که به مقدار زيادی انرژی نياز داشته باشد، شروع به سوزاندن این چربی ها می کند و برای استفاده سلول ها به عنوان انرژی اين چربی ها را تجزيه می کنداما ممکن است که در اثر افزایش بیش از حد تری گلیسیرید چربی ها در سرخ رنگ ها انباشته شود و در نهایت باعث مسدود شدن رگ های قلب و اسیب و صدمه به پانکراس شود.

ابتدا برای شما درباره عوامل افزایش دهنده تری گلیسیرید در بدن مواردی را بیان می کنیم :

  • چاقی بیش از اندازه
  • مشکلات کلیوی
  • دیابت
  • عوامل ژنتیکی
  • استفاده زیاد از غذاهای شیرین و پرچرب
  • نوشیدنی های حاوی الکل

حال که شما عوامل افزایش کلسترول را فهمیدید می توانید با یک سری از کارها سطح کلسترول خون تان را تا حدود زیادی پایین بیاورید ما در این مطلب با یکسری توصیه های تغذیه ای برای کنترل و کاهش کلسترول با شما همراه هستیم با رعایت نکات زیر می توانید تا حدود زیادی تری گیلیسرید را کنترل کنید:

توجه داشتن به نحوه تغذیه

رعایت یک برنامه غذایی و رژیم مناسب کمک زیادی به سلامت فرد می کند باید از مصرف مواد غذایی که چربی و شیرینی زیادی دارند قبل از خواب پرهیز کنید از آن جایی که بدن هنگام استراحت کالری سوزس کمی انجام می دهد ممکن است که این انرژی ها به عنوان چربی در خون ذخیره شوند پس توصیه می کنیم که از مصرف اسپرس هاس خامه و بستنی قبل خواب خودداری کنید. در گام اول در توجه داشتن به تغذیه باید استفاده از شیرینی ها و قند ها را به طور کامل از برنامه غذایی حذف کنید و به جای ان ها از غلات سبوس دار و فیبرها استفاده کنید.

توجه داشته باشید که اگر شما دچار کلسترول خون بالا هستید مصرف قندو شکر و انواع شیرینی جات می تواند برای شما مثل یک سم در بدنتان عمل کند و شما را با مشکلات جدی روبه رو کند. پس گفتیم که با مصرف غذاهای پرچرب و شیرین تری گلیسیرید خون بالا می رود در بین مواد غذایی مصرف شیر و پنیر پرچرب و گوشت تاثیر زیادی در بالا رفتن کلسترول بد خون دارند.

پرهیز از مصرف مواد قندی

فراموش نکنید که نوشابه ها، دسرهاي شيرين، شيريني ها، شکلات، کيک، کلوچه، آب نبات، آدامس، آب ميوه هاي مصنوعي، ژله، کرم کارامل و … همگي داراي قند هستند ؛ و سریع ترین ماده ای که در بدن به تری گلیسیرید تبدیل می شود قند است. پس در صورتی که شما کلسترول خون بالایی دارید باید از مصرف این مواد غذایی خودداری کنید زیرا مصرف این مواد غذایی هیچ تاثیر مثبتی در سلامت شما ندارند و زمینه ساز بیماری های دیگری در شما می شوند.

مطالب مفید در  : تغذیه و سلامتی

قند های پنهان را جدی بگیرید

بیشتر افراد در رعایت رژیم غذایی گاهی اوقات مواد غذایی را مصرف می کنند که متوجه وجود قند در ان نیستند برای اطلاع از مقدار قند حتما باید هنگام خريد مواد غذايي، اگر آن بسته حاوی برچسب غذايي بود، باید میزان قند را در آن بخوانيد. ممکن است که عبارت قند را روی بسته بندی نبینید اما مواد طعم دهنده و شيرين کننده، هر کدام به پسوند «اوز» (ose) يا «اول» (ol) ختم مي شد، پس این علائم در روی بسته بندی مواد غذایی احتمالاً نشان دهنده ي نوعي قند است. کلماتی مثل: شکر قهوه ای، دکستروز، فروکتوز، گلوکوز، لاکتوز، مالتوز و ساکروز و عسل وشربت نیشکر و شربت ذرت همگی این مواد قند موجود در بسته را نشان می دهند.

معمولا بیشتر افراد تصور می کنند که با مصرف زیاد ویتامین ها می توانند سطح کلسترول بد خون را کاهش دهند اما این یک اشتباه است و متاسفانه بسیاری از مردم آن را مرتکب می شوند، زیرا که فروکتوز موجود در تمام میوه ها خود عاملی برای افزایش سطح تری گلیسیرید در بدن افراد است پس در مصرف میوه ها بهتر است که زیاده روی نکنید.

به میزان بیشتری از مواد غذایی فیبری استفاده کنید

در کاهش کلسترول مهم ترین کار این است که باید به دنبال یک رژیم غذایی مناسب و سرشار از طیف گسترده‌ ای از غذا های سالم باشید. این رژیم غذایی باید حتما از چربی ها و شیرینی ها منع شده و یا بسیار کم باشد تا کالری مورد نیاز جهت سوخت‌ و‌ ساز و تناسب اندام شما را تامین کند. در کاهش کلسترول خون مهم ترین موادی که به کاهش تری گلیسیرید کمک می کنند مصرف فیبر به میزان زیاد است که فیبرها منجر به کاهش سرعت جذب قند و کاهش غلظت انسولین می شوند و به این ترتیب که میزان تولید کلسترول کبد را تا حدود زیادی کم می کند.

در بیشتر مواد غذایی که مصرف می کنیم فیبر وجود دارد بیشترین مقدار فیبر در غذاهای گیاهی است که معمولا به شکل محلول و غیر محلول موجود است. همه ی آجیل ها ، زغال اخته، حبوبات ، لوبیا، پیاز، هویج ، بروکلی، مارچوبه و … از منابع سرشار از فیبرهای محلول هستند ؛ و گیاهان دیگری مثل اسفناج، جوانه بروکسل، سبوس و دانه های کتان، نیز حاوی فیبرهای نامحلول اند . فراموش نکنید که بدن شما روزانه نیاز به ۲۵ تا ۳۵ گرم فیبر نیاز دارد.

بیشتر بخوانید : مواد غذایی ضد پیری

بهتر است تا از غلات کامل به جای ارد های سفید استفاده کنید جوی دو سر و سالاد سبزیجات و برنج قهوه ای بهترین انتخاب برای وعده های یک روز شما بسیار مناسب است. همان طور که می دانیم مغزها در کاهش خطر بیماری‌ های قلبی – عروقی بسیار مفید هستند آجیل یکی از این مغزهای خوشمزه است طبق تحقیقاتی که بر روی افراد مبتلا به تری‌ گلیسیرید بالا، انجام شد نشان داد که مصرف متوسط ۶۷ گرم آجیل در روز میزان تری‌ گلیسیرید را به میزان ۱۰ درصد کاهش می دهد.

از چربی های صحیح استفاده کنید

بهتر است که برای کاهش کلسترول بد خون تان از چربي هاي اشباع و جامد مصرف نکنيد، مثل روغن نباتي جامد، کره، مارگارين، چربي گوشت، پوست مرغ، لبنيات پرچرب، چیپس، کراکر، کیک، مارگارین، خامه و سس مايونز تمام چربی های این مواد باعث افزایش تری گلیسیرید می شود و بدن شما برای کاهش و تنظیم تری گلیسیرید نیاز به مصرف چربی های سالم را دارد. آووکادو ، گردو، مرغ پوست کنده بهترین گزینه در میان تمام روغن ها مصرف روغن زیتون است ؛ زیرا اسید های چرب امگا 3 که در این روغن وجود دارند به حذف تری گلیسیرید بیش از حد مضر در خون شما بسیار کمک می کند و به این ترتیب منجر به حفظ سلامت شریان ها و کبد تان می شود.

Comments are closed.